Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Omnia hakee rahoitusta valtakunnalliselle Ohjaamo-hankkeelle

Omnia

Omnia hakee rahoitusta valtakunnalliselle Ohjaamo-hankkeelle

Julkaistu: 27.01.2015 klo 14:51
Julkaisija: Omnia

Koulutuskuntayhtymä Omnia on hakenut Euroopan sosiaalirahastolta rahoitusta valtakunnalliselle Ohjaamo-kehittämishankkeelle. Hanke on osa työ- ja elinkeino-, opetus- ja kulttuuri- ja sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallista nuorisotakuuseen liittyvää kehittämistoimintaa. Ohjaamon tavoitteena on luoda valtakunnallisesti ja paikallisesti toimiva nuorten matalan kynnyksen palvelumalli, jolla vahvistetaan nuorten koulutukseen tai työmarkkinoille pääsyä.

Ohjaamon sijoittamisella hallinnollisesti koulutuskuntayhtymä Omnian yhteyteen haetaan ratkaisua nuorten koulutustason parantamiseen tehostamalla ohjausta tutkintoon johtavaan koulutukseen sekä kehittämällä yksilöllisiä polkuja tutkintokoulutukseen. Yksilöllisiä polkuja voidaan luoda esimerkiksi hyödyntämällä pajajaksoja niiden nuorten kohdalla, jotka tarvitsevat aikaa opiskeluvalmiuksien rakentamiseen.

Hankerahoituksen valmistelutyö tehtiin yhdessä Espoon kaupungin kanssa. Hankekauden aikana tarkastellaan yhteistyömuodot Omnian muiden jäsenkuntien eli Kirkkonummen ja Kauniaisten kanssa.

Rahoituksesta päättää Keski-Suomen ELY. Mikäli hanke toteutuu suunnitelmien mukaan, se käynnistyy 1.3.2015. Kokonaisbudjetti kolmivuotiselle hankekaudelle on 1,7 miljoonaa euroa. Hanke työllistää 8 projektityöntekijää, ja toimistotilaa on alustavasti varattu Leppävaaran TE-toimiston luota.

Ohjaamo-työpaja Omniassa 30.1.2015: OHJAAMO TULEE, OLETKO VALMIS?

Ajankohta: 30.1.2015 klo 12–15.45
Paikka: Omnia, auditorio, Lehtimäentie 1 C, Espoon keskus

Työpajan järjestämisestä vastaavat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit yhdessä Uudenmaan TE-toimiston ja Omnian kanssa. Työpaja on osa Takuuta toteuttamassa – nuorisotakuu pääkaupunkiseudulla ESR-selvityshanketta.

OHJELMA

12.00–12.10
Työpajan avaus
sivistystoimen johtaja Sampo Suihko, Espoon kaupunki

12.10–12.50
Mikä on Ohjaamo? Mikä on Kohtaamo?
Tuija Kautto, Kohtaamo-projekti, Keski-Suomen ELY-keskus
Raimo Hokkanen, Uudenmaan TE-toimisto

12.50–12.55
Kysymyksiä

12.55–13.10
Pääkaupunkiseudun Ohjaamot (Espoo, Helsinki, Vantaa)
Sirkku Reponen, Omnia
Ilkka Haahtela, Helsingin kaupunki
Pirjo Turtiainen, Vantaan kaupunki

13.10–13.30
Kysymyksiä

13.30–13.45
Ryhmätöiden ohjeistus
Saana Rantsi, Helsingin kaupunki

13.45–15.30
Kahvitarjoilu ja ryhmätyöt

15.30–15.45
Ryhmätöiden palautus ja mahdollisuus keskusteluun

Työpajan puheenjohtajana toimii Heidi Nygren Vantaan kaupungilta.

Lisätietoja työpajasta:
Pirjo Turtiainen, pirjo.a.turtiainen@vantaa.fi, puh. 050 314 6297 (Vantaa)
Saana Rantsi, saana.rantsi@hel.fi, puh. 040 147 0303 (Helsinki)
Sirkku Reponen, sirkku.reponen@omnia.fi, puh. 046 851 5671 (Espoo)

Omnia on monialainen ja suuri ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Vuosittain Omniassa osallistuu ammatilliseen koulutukseen yli 10 000 oppijaa, joista perustutkintokoulutuksessa on noin 5000. Vapaan sivistystyön kursseilla kävijöitä on vuosittain yli 50 000 ja kursseja on noin 3000. Aikuislukiossa oppijoita on reilu 2000.

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian jäsenkunnat ovat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi. Omnialla on merkittävä rooli ammatillisen koulutuksen alueellisessa ja valtakunnallisessa kehittämisessä. Kansalliset ja kansainväliset yhteistyö- ja sidosryhmäverkostot ovat laajat.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki