Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Lukiolaiset: Liikkumista tuettava myös lukioissa!

Suomen Lukiolaisten Liitto

Lukiolaiset: Liikkumista tuettava myös lukioissa!

Julkaistu: 20.03.2015 klo 16:21
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liitto kannattaa opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän ehdotusta liikunnallisen elämäntavan vahvistamisesta maamme oppilaitoksissa. Lasten ja nuorten liikkumista käsittelevät toimenpide-ehdotukset luovutettiin urheiluasioista vastaavalle ministerille Carl Haglundille perjantaina 20.3.2015. Työryhmä esittää, että liikkumiseen kannustavaa Liikkuva Koulu -konseptia laajennetaan myös toisen asteen oppilaitoksiin ja että opiskelijoiden terveystarkastusten yhteydessä panostetaan muun muassa liikuntaneuvontaan.

”On harmittava tosiasia, että lukiolaisten koulupäivät kuluvat tiiviisti paikallaan istuen. Fyysisen aktiivisuuden terveyshyödyt ovat kiistattomat, ja siksi työryhmän ehdotus on varsin tervetullut. Yli puolet lukiolaisista kokee myös koulutyön määrän liian raskaaksi ja kamppailee väsymyksen kanssa. Liikkuminen toimisi hyvänä vastapainona kuormittavaksi koetulle lukio-opiskelulle”, Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Tatu Koivisto näkee.

Lukiolaisten Liitto pitää tärkeänä, että kynnys koulupäivän yhteydessä tapahtuvaan liikuntaan on mahdollisimman matala. Jo lyhyetkin liikuntatuokiot oppituntien välissä auttavat. Toiminnan tulee myös perustua vapaaehtoisuuteen ja opiskelijoiden osallisuuteen. Keskeistä on monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen, ei siihen pakottaminen.

”Liikunnan kustannus-hyöty -suhde on poikkeuksellisen hyvä. Suuria taloudellisia panostuksia liikkumisen lisääminen ei vaadi, mutta sen positiiviset vaikutukset kantavat kauas. Työryhmän ehdotuksiin kannattaakin seuraavalla hallituskaudella tarttua”, Koivisto suosittaa.

Puheenjohtaja Tatu Koivisto, tatu.koivisto@lukio.fi, 050 431 4995

Sosiaalipoliittinen asiantuntija Otso Salvi, otso.salvi@lukio.fi, 045 129 6795

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä SLL on yli 50 000 jäsenensä voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.