Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Koulujen turvallisuus esillä Educassa

Julkaistu: 03.12.2008 klo 11:48
Julkaisija:

Turvallinen opinahjo? -tutkimus esitellään Helsingin Messukeskuksessa 23.1.2009

Koulujen turvallisuus puhuttaa Educassa. Ajankohtaista aihetta selvittävän Turvallinen opinahjo? -tutkimuksen tulokset esitellään tapahtuman avajaisissa 23.1.2009. Aihepiirit turvallisuus ja työrauha, hyvinvointi ja jaksaminen ovat myös usean seminaarin ja puheenvuoron aiheena. Tapahtumaan osallistuu lähes 40 uutta näytteilleasettajaa.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n ja Educa 2009 -tapahtuman teettämä Turvallinen opinahjo? -tutkimus selvittää opetusalan ammattilaisten ja kansalaisten ajatuksia suomalaisten oppilaitosten turvallisuudesta tällä hetkellä. Tutkimuksen tulokset julkistetaan 14.1.2009. Tutkimuksen toteuttaa TNS Gallup Oy.

Turvallinen opinahjo? -tutkimus esitellään yleisölle Educa 2009 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 23.1.2009. Paikalla ovat TNS Gallupin ja OAJ:n asiantuntijat kertomassa tutkimuksen tuloksista sekä vastaamassa kuulijoiden kysymyksiin.

Seminaariohjelmassa runsaasti työhyvinvointia ja jaksamista tukevaa sisältöä

Educan VESO-kriteerit täyttävä seminaariohjelma sisältää mm. opettajien työhyvinvointia, koulukiusaamista sekä sen ehkäisyä pohtivaa ohjelmaa. Ohjelmassa ovat mukana mm. Marja-Liisa Manka, Työrauhan julistus, Elisa Poskiparta, KiVa Koulu -ohjelma vähentää kiusaamista merkittävästi, Jaakko Heinimäki, Paras mahdollinen koulu ja Eija Palosaari, Lupa särkyä.

Opetusalan eettinen neuvottelukunta on koonnut Educaan seminaarin aiheesta media - koulu - etiikka. Eettisessä seminaarissa esiintyvät mm. Hannele Niemi, Onko nuori vastuussa mediasta vai media nuoresta?, Tuula Tamminen, Media ja koulu lasten kasvattajana, Terho Pursiainen, Koulu ja yhteiskunta sekä Juha Sihvola, Nöyryyttäminen, myötätunto ja media.

Näyttelyssä mukana lähes 40 ensikertalaista

Educan näytteilleasettajien joukossa on noin 40 ensikertalaista, joiden tuotteet ja palvelut rikastuttavat ammattitapahtuman tarjontaa eri oppilaitoksissa työskenteleville.

- Tapahtuman tarjonta on monipuolistunut mm. ammatillisen koulutuksen osalta. Omnian osastolla voi seurata viherrakentamista molempina messupäivinä ja tutustua aikuiskoulutuksen mahdollisuuksiin Urabaarissa. Näytteilleasettajat tarjoavat mahdollisuuksia teknologiakasvatukseen ja työssä oppimiseen sekä valmennus- ja konsultointipalveluita, kertoo Suomen Messujen myyntipäällikkö Soile Rautiainen.

Uutta tapahtumassa on myös Educan puolelle rakennettu Forma-messujen osasto. Sisusta kotia! -osastolla kävijät voivat tehdä hankintoja kotiin.

Lisätietoja

Suomen Messut, tiedottaja Vilja Perttola, gsm 040-755 3319, s-posti vilja.perttola (at) finnexpo.fi
Suomen Messut, myyntipäällikkö Soile Rautiainen, puh. 09-150 9771, s-posti soile.rautiainen (at) finnexpo.fi
OAJ, järjestöasiamies Ulla Hiipakka, puh. 020-748 9657, s-posti ulla.hiipakka (at) oaj.fi

Tapahtuman ohjelma www.educamessut.fi

______________________________________________________________________________
EDUCA 23.-24.1.2009
Educa on Suomen suurin opetusalan valtakunnallinen koulutustapahtuma. Tapahtuma järjestetään vuosittain Helsingin Messukeskuksessa ja sen järjestää Suomen Messut yhteistyössä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa. Ohjelmaa tapahtumaan tuottavat myös Suomen Rehtorit ry, Opetushallitus sekä pedagogiset opettajajärjestöt.

Suomen Messusäätiön Opinavain-palkinto jaetaan vuosittain Educa-tapahtuman yhteydessä. Palkinnon arvo on 5 000 euroa ja se lahjoitetaan voittaneen ehdotuksen tehneelle koululle / oppilaitokselle. Opinavain-kilpailun tavoitteena on kehittää ja parantaa opetuksen laatua. Kilpailuun kutsutaan vuonna 2008 mukaan kaikkien koulu-/oppilaitosasteiden opettajat ja oppilaat. Palkinto luovutetaan opetusmenetelmän kehittäjälle tai kehittäneelle tiimille. OAJ vastaa kilpailun käytännön toteutuksesta yhteistyössä Opettaja-lehden ja OAJ:n pedagogisen toimikunnan kanssa.