Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Kokonaisvaltainen luonnon ymmärtäminen kouluopetukseen

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kokonaisvaltainen luonnon ymmärtäminen kouluopetukseen

Julkaistu: 17.09.2011 klo 14:06
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Valtakunnallisen Geologian päivän päätapahtuma keräsi 17.9. Porin Yyterin dyynimaisemaan lähes sata geologian asiantuntijaa, harrastajaa ja opettajaa. Erityisesti geologisten ilmiöiden ymmärrystä kaivattiin kouluopetukseen.

”On oleellista tietää, kuinka luonnon monimuotoisuus ja ihmisen elämä riippuvat maankamaran geologisista ilmiöistä ja kuinka biologiset prosessit ja ihmistoiminta puolestaan vaikuttavat geologiseen ympäristöön”, sanoi professori Juha Karhu Helsingin yliopistosta.

Pääseminaarissa puhunut Karhu nosti myös esille tarpeen nykyistä kokonaisvaltaisempaan näkemykseen luonnontieteistä yhteiskunnassamme: ”Ilman tätä ymmärrystä päätökset voivat johtaa yhä paheneviin ympäristöongelmiin”.

Kouluopetuksella nähtiin olevan keskeinen tehtävä kokonaisvaltaisen luonnon ymmärryksen parantamisessa.

”Peruskoulun maantiedon ja biologian opetus tarvitsee uuden geologiaa, maantiedettä ja biologiaa yhdistävän kurssikokonaisuuden sekä kaikille yhteisen jatkokurssin myös lukiotasolla. Luonnonprosessien ymmärrykseen johtavaa kokonaisvaltaista ajattelua tulisi kehittää myös opettajankoulutuksen osana”, sanoi pitkään opettajanakin toiminut Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Seminaarissa esiteltiin myös valtakunnallinen Tuura-hanke, jossa on selvitetty maamme geologialtaan, biologialtaan ja maisemalliselta merkitykseltään arvokkaimmat tuuli- ja rantakerrostumat. Tuura-hanke tukee geologian ottamista huomioon päätöksenteossa.

Seminaarissa käsiteltiin myös Selkämeren uuden kansallispuiston merkitystä merellisen geologisen monimuotoisuuden suojelussa sekä vedenalaisen meriluonnon kartoittamista.

Geologian päivän järjestivät yhteistyössä Geologian tutkimuskeskus, Metsähallituksen luontopalvelut, Satakuntaliitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen Kansallinen Geologian Komitea sekä ympäristöministeriö. Seminaari oli suunnattu kaikille luonnosta kiinnostuneille, mutta erityisesti maantiedon- ja biologian opettajille, jotka saivat tilaisuudesta myös vinkkejä ja tuoretta opetusmateriaalia.

- Professori Juha Karhu, SKGK/Helsingin yliopisto, juha.karhu@helsinki.fi

- Puheenjohtaja Risto Sulkava, SLL, risto.sulkava@sll.fi, p. 050 560 2113

- Järjestöpäällikkö Tarja Ketola, SLL, 040 527 5212, tarja.ketola@sll.fi

- SLL:n verkkosivut: http://www.sll.fi/geo