Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Jemi Heinilä ordförande för SAMOK 2016

Pressmeddelande.
Publicerad: 20.11.2015 kl. 15:56
Utgivare: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Jemi Heinilä har valts till ordförande för Finlands studerandekårers förbund – SAMOK. Heinilä är från studerandekåren METKA vid yrkeshögskolan Metropolia och har under pågående år varit ordförande för studerandekårens styrelse.

“Jag är väldigt entusiastisk över att få leda den rörelse som består av yrkeshögskolestuderande och kämpa för finsk kunskap och bildning. Genom diplomatiskt och lösningsfokuserat påverkansarbete kan vi göra studerandes framtid ännu lite ljusare”, säger Heinilä.

Till vice ordförande för förbundets valdes Sonja Raitamäki från studerandekåren TUO vid Åbo yrkeshögskola.

Till styrelsemedlemmar valdes Tommi Halkosaari (studerandekåren VAMOK vid Vasa yrkeshögskola), Riina Kasurinen (studerandekåren HELGA vid yrkeshögskolan Haaga-Helia), Jaakko Lehtonen (studerandekåren SAMMAKKO vid Satakunda yrkeshögskola), Monna Salmi (studerandekåren LAMKO vid Lahtis yrkeshögskola) och Gramoz Shpendi (studerandekåren HAMKO vid Tavastlands yrkeshögskola).

SAMOKs medlemmar samlades till förbundets 20 förbundsmöte i Fellmannia i Lahtis. Förbundsmötet pågår i sin helhet ungefär till kl. 16 på lördag.

Mer information:

Joonas Peltonen, ordförande 2015, tfn 050 389 1000
Jemi Heinilä, ordförande 2016, tfn 044 383 1994
Milla Halme, intressebevakningsdirektör, tfn 050 389 1018

#SAMOKliko

Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland

SAMOK är yrkeshögskolestuderandes självständiga, landsomfattande, oberoende intressebevaknings- och serviceorganisation. SAMOK för fram studerandes intressen och synpunkter till statsförvaltningen och andra samarbetspartner samt ordnar olika tjänster, erbjudanden, informationsmaterial och utbildningstillfällen åt de studerande. Studerandekårer som ingår i SAMOK har sammanlagt cirka 59 000 medlemmar och dom representerar över 140 000 yh-studerande.