Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Hauskoja ja houkuttelevia kirjoitusharjoituksia

Kirjapaja

Hauskoja ja houkuttelevia kirjoitusharjoituksia

Julkaistu: 14.04.2015 klo 14:32
Julkaisija: Kirjapaja

Käsikirja mielikuvituksen matkaajille – Kirjoittamisen seikkailuopas (Kirjapaja) on aivan uudenlainen kirja kirjoittamisesta. Kirja kannustaa heittäytymään rohkeasti, omalla tyylillä kirjoittamiseen ja olemaan luova. Se sopii erityisesti itsensä ilmaisemisesta kiinnostuneille varhaisnuorille ja teineille sekä sanataideohjaajille, opettajille, kerhoihin ja kirjoituspiireihin.

Lukija tarvitsee paperia ja kynän – ja mielikuvitusta. Siitä alkaa seikkailu. Kun muut nousevat välinpitämättöminä bussiin, tarkkailee Mielikuvituksen matkaaja muiden matkustajien kasvoja: kuka on nähnyt viime yönä pahoja unia ja kenellä on suuria salaisuuksia. Mielikuvituksen matkaaja huomaa jotain, mitä muut eivät huomaa. Sitten hän kirjoittaa.

”On sinusta kiinni, mihin matkustat ja millä tyylillä. Tee matkaa runojunalla, proosabussilla tai draamapyörällä.  Poikkea juonijoella, aihepuun alla, rytmin vuoristoradalla ja kertojan tornitalolla. Tutustu dialogiin, ficciin ja anagrammiin. Kuuntele, mitä kirjailijat kertovat. Tie on vapaa!” evästävät kirjan tekijät Arja ja Emma Puikkonen.

Teos tutustuttaa monenlaiseen kirjoittamistietouteen, kuten eri tekstilajeihin runoudesta proosaan ja näytelmistä rap-lyriikkaan. Monet ammattikirjailijat ja muut tekstintekijät kertovat kirjassa työstään. Ohessa on runsaasti houkuttelevia harjoituksia.

Arja Puikkonen on Rakkaudesta kirjaan -tunnustuksella ja Finlandia Juniorilla palkittu lastenkirjailija. Emma Puikkonen on teatterintekijä ja kirjailija, joka työskentelee paljon nuorten parissa. Puikkoset ovat kokeneita sanataideohjaajia ja lukemisen ja kirjoittamisen puolesta puhujia.

Arja ja Emma Puikkonen, Käsikirja mielikuvituksen matkaajille – Kirjoittamisen seikkailuopas.  Kuvitus ja taitto Terese Bast. Kirjapaja, Helsinki. 104 s. L/N86.07. ISBN 9789522881816. Ovh. 22,00.

Lisätietoja: Kirjapaja/viestintä Marja-Liisa Saraste 09 6877 4568 marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai

Arja Puikkonen 040 7172945, arja.puikkonen@gmail.com  ja Emma Puikkonen 045 126 2028, emmakanerva@gmail.com

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki