Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Espotel järjesti koodauskurssin koululaisille

Espotel järjesti koodauskurssin koululaisille

Julkaistu: 25.05.2015 klo 08:00
Julkaisija: Espotel Oy

Älykkäiden laitteiden ja teollisen internetin suunnittelutalo Espotel järjesti kevään aikana neljässä kaupungissa koodausopetusta yläkoululaisille. Yhteistyön tavoitteena oli perehdyttää 13–15-vuotiaat oppilaat ohjelmoinnin saloihin helpolla ja hauskalla tavalla sekä tuoda heille ohjelmointi osaksi fyysistä kokemusmaailmaa. Koulutuksessa hyödynnettiin graafisia ohjelmointityökaluja.

”Olemme olleet jo pidemmän aikaa huolissamme ohjelmointiosaamisen koulutuksesta. Tämän takia halusimme antaa koululaisille maistiaisia siitä, mitä koodaus on ja mitä kaikkea kivaa sillä voi saada aikaan”, kertoo Espotelin toimitusjohtaja Kari Liuska.

Opetustuokioissa ei näkynyt vain bittejä kuvaruudulla, vaan siellä toteutettiin ohjelmistolla ohjattavia laitteita kuten liiketunnistimella toimivia valoja ja kasvihuoneen kosteusmittausjärjestelmä. Joissakin opetustuokioissa laitteet kytkettiin kommunikoimaan myös Twitterin kanssa.

”Oppilailla ei tarvinnut olla aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista. Pääasia oli, että kokeilujen kautta saimme aikaan elämyksiä ja herätimme oppilaiden mielenkiinnon ohjelmointiin. Tavoitteenamme on, että yhteistyötä jatketaan myös syksyllä”, kiteyttää hankkeen puuhamies, Espotelin teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola.

”Yhteistyö on ollut kouluarkeen tervetullut tuulahdus yritysmaailmasta. Oppilaille se on tehnyt ohjelmoinnista lähestyttävämpää sekä tuonut sitä lähemmäksi arkipäivää. Uskon, että oppitunnit ovat myös herättäneet mielenkiintoa ohjelmointia kohtaan - mitä jekkuja voi tehdä ja sitä myötä uusia innovaatiota”, kertoo Espoon Järvenperän koulun apulaisrehtori Maria Hetemäki.

Kouluttajina toimivat Espotelin omat suunnittelijat. Koulutus oli kouluille ilmaista ja siinä käytetyt tuhansien eurojen arvoiset laitteet lahjoitettiin koulujen käyttöön.

Yhteistyöhankkeessa olleet koulut:

Jyväskylä: Huhtaharjun koulun tietotekniikkaryhmä

Tampere: Etelä-Hervannan yläaste matematiikka- ja tietotekniikkapainotteinen luokka 8B

Espoo: Järvenperän yläkoulun 7-luokka (luonnontieteellis-matemaattispainotteinen)

Oulu:Tyrnävän Kuulammen koulu, 7–9 luokat

toimitusjohtaja Kari Liuska
kari.liuska@espotel.com

teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola
jaakko.ala-paavola@espotel.com

Kuva: Jaakko Ala-Paavola ja Järvenperän koulun oppilas

Espotel

Espotel on Suomen johtava sulautettujen järjestelmien ja teollisen internetin ratkaisujen rakentaja. Autamme asiakkaita löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia teollisen internetin soveltamisessa. Toteutamme yhdessä suunnitellut ja räätälöidyt ratkaisut sekä palvelut älykkäistä kenttälaitteista ja ohjelmistoista aina pilvipalveluihin ja mobiilisovelluksiin saakka.

Espotelilla on vankka kokemus tuotekehityspalveluista kansainvälisille teknologiateollisuus-, lääketiede- ja tietoliikenneasiakkaille. Teknologiatoteutuksemme laitteisiin ja koneisiin, yhdistettyinä joustaviin taustaohjelmistoihin ja käyttöliittymiin, auttavat asiakkaitamme teollisen internetin soveltamisessa.

Palvelemme asiakkaitamme 300 asiantuntijan voimin Suomesta, Ruotsista ja Puolasta. Espotelin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 25 miljoonaa euroa. Yhtiön tärkeimmät teknologiakumppanit ovat ARM, IBM, ja National Instruments.

www.espotel.com.