Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Emeliinasta leivottiin kokkileijona 19-vuotiaana

Skills Finland

Emeliinasta leivottiin kokkileijona 19-vuotiaana

Julkaistu: 02.11.2015 klo 09:31
Julkaisija: Skills Finland

Vasta 19-vuotias Emeliina Papinniemi on valittu Suomen kokkimaajoukkueeseen. Keittiön ammattilaisista koostuvat kokkileijonat edustavat Suomea kansainvälisissä kokkikilpailuissa ja toimivat ruokamaa Suomen lähettiläinä.

Aiemmin tänä vuonna Papinniemi voitti ammattitaidon SM-kilpailun Taitajan kondiittorilajin kilpailun. Lisäksi hänet valittiin kaikkien 44:ssä eri ammattitaitolajissa kilpailleiden 450 nuoren opiskelijan joukosta koko kilpailun tähdeksi, Taitajien Taitajaksi.

Vastikään leipuri-kondiittorin perustutkinnon suorittaneen 19-vuotiaan valinta Suomen kokkimaajoukkueen jäseneksi on osoitus siitä, että suomalainen ammatillinen koulutus on hyvällä tasolla. Kun oppilaitos vielä lähettää opiskelijoitaan kilpailuihin, valmistuvien nuorten taidoilla on kysyntää työelämässä.

– Opiskelussa parasta oli juuri kilpailutoiminta. Kilpaileminen haastoi ja antoi erilaisia näkökulmia opiskelulle, innosti lisää, leipuri-kondiittoriksi ja ylioppilaaksi Saimaan ammattiopisto Samposta Lappeenrannasta valmistunut Papinniemi sanoo. – Kilpaillessa pääsee käyttämään kaikkia koulussa opittuja asioita tositoimissa, hän kuvailee kokemusta Taitaja-kisoista.

Kilpailukokemuksesta on varmasti hyötyä myös kokkimaajoukkueessa. The Culinary Olympics järjestetään seuraavan kerran ensi vuonna Saksan Erfurtissa. Papinniemi tähtää myös toiseen maajoukkueeseen. Hän tavoittelee paikkaa Skills Finlandin vuoden 2017 ammattitaitomaajoukkueessa, joka kilpailee Abu Dhabissa ammattitaidon MM-kilpailussa WorldSkillsissä.

Valmentautuminen WorldSkillsiin alkaa hyvissä ajoin, ja Papinniemi tuleekin treenaamaan sekä työpaikallaan MBakeryssä Turussa että Saimaan ammattiopisto Sampossa Lappeenrannassa. Emeliina suorittaa kondiittorin ammattitutkintoa, jossa työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäksi suoritetaan lähiopetuspäiviä oppilaitoksessa. Papinniemen työnantaja Mikko Hietala tietää hyvin, mitä kilpailemalla voi saavuttaa, sillä Hietala on itse edustanut Suomea WorldSkills-kilpailussa Japanissa kymmenisen vuotta sitten.

Emeliina Papinniemi, emeliina.papinniemi@gmail.com, 040-9642889.

Skills Finlandin viestintäpäällikkö Katja Katajamäki, katja.katajamaki@skillsfinland.fi, 040-7320691

Skills Finland ry järjestää vuosittain kansalliset Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-kilpailut. Yhdistys valmentaa ja lähettää Suomen maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää. Yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.

Saimaan ammattiopisto Sampo tarjoaa ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille sekä koulutus- ja kehittämispalveluja yrityksille ja yhteisöille. Koulutusalojen yhteistyö ja erilaisten opintopolkujen mahdollisuudet tukevat ammattitaitoisten moniosaajien kasvattamista. Toimipisteet ovat Lappeenrannassa, Imatralla ja Ruokolahdella. Sampossa on noin 4 200 opiskelijaa, ja henkilöstön määrä on noin 470.

Suomen kokkimaajoukkue edustaa Suomea muun muassa neljän vuoden välein järjestettävissä kokkien olympialaisissa. Seuraava The Culinary Olympics -mittelö järjestetään Saksan Erfurtissa lokakuussa 2016. Kokkileijonat valmistautuvat kilpailuihin harjoittelemalla jatkuvasti eri osa-alueita parhaiden mahdollisten valmentajien ohjauksessa. Päävalmentajana toimii ruotsalainen Gert Klötzke.

Olympialaisiin treenaavaan kokkimaajoukkueeseen kuuluvat Emeliina Papinniemen lisäksi Jenni Bergström, Aki Kinnunen, Joona Lehto, Samuel Mikander, Mikko Pakola, Eero Paulamäki,  Simo Pietarinen, Jarkko Pulkkinen ja  Janne Töllinen. Joukkueen kapteeni on Kristian Vuojärvi ja johtaja Tapio Laine.