Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Autonmaalauksen suomenmestaruus ratkeaa seitsemässä tehtävässä

Taitaja2015

Autonmaalauksen suomenmestaruus ratkeaa seitsemässä tehtävässä

Julkaistu: 05.05.2015 klo 15:31
Julkaisija: Taitaja2015

Automaalauksen Taitaja2015-kilpailu perustuu autoalan perustutkinnon tutkinnon perusteiden automaalauksen koulutusohjelmaan. Kilpailutyöt ovat tavanomaisia automaalarin taitoja vaativia tehtäviä: esimerkiksi kolarivaurioalueen korjaus, muovikorjaus sekä maalaustyöt.

Automaalarin työtehtävinä voivat olla esimerkiksi autonpuskurin maalaus, lokasuojan korjaus, autonosan ruosteenpoistokorjaus, maalipinnan uudistaminen tai maalipinnan korjaus. Maalaustyöhön sisältyvät pohja- sekä pintatyöt. Automaalarin on osattava suorittaa kohteisiin korjauslaskelman tai selityksen mukaiset työtehtävät sekä päättää itse järkevästä työjärjestyksestä.

Taitaja2015-kilpailutehtävät ovat ajoneuvomaalaukseen liittyviä työtehtäviä, joissa arvioidaan sekä teorian että käytännön työtaitojen yhteishallintaa. Kilpailijat maalaavat finaalissa auton etuosaa neljässä eri tehtävässä.

Ensimmäisessä tehtävässä suoritetaan vaurioituneen uuden etulokasuojan ja etukannen märkää märälle -maalaus. Toinen tehtävä on pohjustaa, pohjamaalata ja pintamaalata etulokasuoja häivyttäen. Kolmannessa tehtävässä etukansi kuviomaalataan mallin mukaan sekä lopuksi maalataan korjattu muovipuskuri yli. Viimeiset tehtävät seitsemästä sisältävät etupuskurin korjaukset, teippauksen sekä kirjalliset tehtävät.

Automaalauksen Taitaja2015-voittaja ratkeaa torstaina 7.5.

Lisätietoja: Lajivastaava Petri Honkala, puh. 050 3627 597

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.