Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Autoalan kouluttaja Urpo Luoma 50 vuotta Työtehoseuran palveluksessa

TTS Työtehoseura

Autoalan kouluttaja Urpo Luoma 50 vuotta Työtehoseuran palveluksessa

Julkaistu: 11.04.2014 klo 12:20
Julkaisija: TTS Työtehoseura

Kouluttaja Urpo Luoma on poikkeuksellinen esimerkki nykypäivän työelämästä. Urpo Luomalle tulee tänä vuonna täyteen 50 vuotta yhtäjaksoisesti saman työnantajan, TTS Työtehoseuran, palveluksessa. Kauppakamarin tietojen mukaan Suomessa 50 vuotta saman työnantajan palveluksessa on muun muassa viime vuonna ollut kaksi henkilöä.

Urpo Luoma aloitti koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio Työtehoseurassa Nurmijärven Rajamäellä 15-vuotiaana varastoapulaisen tehtävissä vuonna 1964. Muutaman vuoden jälkeen hän eteni asentajaoppilaaksi ja siitä vuonna 1976 asentajakouluttajaksi henkilöautopuolelle.

Henkilöautoasentajan kouluttajan tehtävä vaihtui kuorma- ja linja-autojen asentajakouluttajaksi. Tässä työssä Urpo Luoma toimi 14 vuotta, jonka jälkeen hän siirtyi takaisin henkilöautopuolelle. Tämä työ jatkuu syksyyn 2014, jolloin Luoma jää eläkkeelle.

Urpo Luoma on kehittänyt ammattitaitoaan aktiivisesti työuransa aikana. Vuonna 1973 Luoma valmistui työteknikoksi. Luoma täydensi tietojaan Hämeenlinnan teknillisessä oppilaitoksessa, josta hän valmistui vuonna 1995 teknikoksi koneosaston metallitekniikan opintolinjalta. Opettajan pätevyyden Luoma sai vuonna 1998 suoritettuaan tähän vaadittavat opinnot Hämeen ammattikorkeakoulussa. Lisäksi Luoma on suorittanut lukuisia autoalan kursseja muun muassa Volvo-Autolla, Scan-Autolla, Sisu Autolla ja Veholla.

Viidenkymmenen vuoden autoalan työhistorialla Urpo Luoma on ollut aitiopaikalla näkemässä alan kehittymisen, kuten elektroniikan tuomat muutokset. Ajoneuvoasentajan kouluttajan työtä Luoma kuvailee vaativaksi, mutta samalla myös kiinnostavaksi. ”Opettajan työn alkuaikoina valmistautuminen seuraavan päivän luentoon vei usein edellisen yön unet. Luento tai luentosarja oli valmisteltava huolella”, Luoma toteaa. ”Oikea tieto luentoon oli etsittävä, tavallisimmin joko valmistajan tai maahantuojan tiedotteista tai kouluttajan saamasta omasta luentomateriaalista. Tinkimisen varaa ei ollut”, Luoma kuvailee ”Työssä on täytynyt kyetä toimimaan kokonaisvaltaisesti, pelkkä alan asiantuntemus ei ole riittänyt. Opiskelijat ovat erilaisia, heidät täytyy ottaa huomioon yksilöinä.”

Työtehoseuran ajoneuvoasentajakoulutus on toteutettu työvoimakoulutuksena.

Urpo Luoma, kouluttaja, logistiikka ja ajoneuvot -toimiala, Työtehoseura, p. 050 3879 599. urpo.luoma@tts.fi
Tarmo Luoma, toimitusjohtaja, Työtehoseura, p. 050 3879 525, tarmo.luoma@tts.fi

www.tts.fi

Kuvatekstit:

Työtehoseuran johtokunnan puheenjohtaja Raimo Sailas ja Työtehoseuran toimitusjohtaja Tarmo Luoma luovuttavat Kauppakamarin ansiomerkin autoalan kouluttuaja Urpo Luomalle.

Urpo Luoman pitkän työuran tuoma kokemus näkyy laajana ajoneuvotekniikan asiantuntemuksena.

TTS - Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 10000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS - Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki