Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Vaikeasti työllistettävät nuoret Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Nuorisotutkimusseura ry

Vaikeasti työllistettävät nuoret Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Julkaistu: 22.12.2015 klo 11:36
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Sipilän hallitusohjelmassa nuoret ajetaan koulutus- ja työmarkkinoille vaikka väkisin. Aktivointia ja sanktiointia terävöitetään ja sähköisiä palveluita lisätään, jotta nuoret saadaan ripeästi töihin. Erikoistutkija Sanna Aaltosen analyysi osoittaa, millainen ihmiskäsitys ohjelmatekstin takaa paljastuu ja kysyy, millaisen tietopohjan varaan politiikkaa rakennetaan. Vaikka hallitus haluaa nuoret toimeen, työikäisten maahanmuuttajataustaisten nuorten työllistymiseen ei ohjelmasta askelmerkkejä löydy – ei, vaikka tutkijatohtori Antti Kivijärvi teki ohjelmaa peratessaan huolellista työtä. Tuottavuusloikkaa edistävän työvoimapotentiaalin sijaan ohjelma maalaa kuvaa terroristeista, väärinkäytöksistä ja palautettavista rikollisista. Myös tohtori Kivijärvi häkeltyy yrittäessään löytää hallitusohjelman tietopohjaa.

Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan tekstit ovat luettavissa teemasarjan oman sivun kautta
www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja sekä uusimmat kirjoitukset alla olevien linkkien kautta.

Antti Kivijärvi:
Maahanmuuttajataustaiset nuoret hallitusohjelmassa: niukasti välittömiä, runsaasti välillisiä seurauksia (pdf)

Sanna Aaltonen:
Hyppää voltti! Nuoret ja palvelujärjestelmä hallituksen toimenpidesuunnitelmassa (pdf)

Nuorisotutkimusverkoston Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Debatointiterveisin

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari

Sarjan toimittajat

elina.pekkarinen@nuorisotutkimus.fi, p. 040 8468624
sinikka.aapola-kari@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusseura ry
on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.