Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tutkimus: Pimeää työtä on tarjottu joka toiselle

UKKO.fi

Tutkimus: Pimeää työtä on tarjottu joka toiselle

Julkaistu: 01.09.2016 klo 08:39
Julkaisija: UKKO.fi

UKKO.fi-palvelun kyselytutkimuksessa lähes kaksi kolmesta vastaajasta oli sitä mieltä, että kevytyrittäjyys vähentää harmaata taloutta.

Harmaa talous on vahvasti läsnä suomalaisten elämässä: joka toinen on saanut tarjouksen, jossa työt on pyydetty tekemään pimeänä. Tämä käy ilmi suomalaisen UKKO.fi-kevytyrittäjyyspalvelun tekemästä kyselytutkimuksesta, jossa palvelun käyttäjiltä kysyttiin kokemuksia harmaasta taloudesta. Vastaajat ovat kevytyrittäjiä, eli tekevät työtä valitsemilleen asiakkaille, mutta hoitavat laskutuksen ja kaiken byrokratian UKKO.fi-palvelun kautta ilman yritystunnusta.

Selvästi yli puolet vastaajista (61 %) ei pitänyt pimeiden töiden tekemistä hyväksyttävänä missään tapauksessa. Joka kolmannen (36 %) mielestä pimeä työ on kuitenkin joissain tapauksissa hyväksyttävää. Kun tältä vastaajajoukolta kysyttiin, millaisissa tilanteissa pimeä työ on heidän mielestään hyväksyttävää, vastauksissa korostuivat naapuri- ja sukulaisapu (32 %), silloin tällöin tehtävät pienet työt kuten joulupukki- ja lapsenvahtikeikat, nurmikon leikkaus ja esiintyminen esimerkiksi tuttujen häissä (28 %) ja tilanteet, joissa byrokratian aiheuttama haitta on suurempi kuin työstä saatu tulo (7 %). Vain 3 % kaikista vastaajista piti pimeää työtä aina hyväksyttävänä.

Kevytyrittäjyys vähentää pimeän työn houkutusta

Lähes kaksi kolmannesta (62 %) vastaajista oli sitä mieltä, että pimeän työn tekeminen olisi houkuttelevampaa, jos kevytyrittäminen ja byrokratian ulkoistaminen ei olisi mahdollista. Vastaajat olivat lähes yksimielisiä siitä, että työttömyyskorvauksiin liittyvä byrokratia ja pelko tukien menettämisestä lisäävät pimeää työtä: jopa 90 % kaikista vastaajista oli sitä mieltä.

”Olemme alusta asti ajatelleet, että palvelumme paitsi madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi, myös toimii harmaata taloutta vastaan. On hienoa, että kyselytutkimus vahvistaa lähtöoletuksemme”, UKKO.fi-palvelun perustaja ja markkinointipäällikkö Olli Kopakkala sanoo.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena UKKO.fi-palvelun käyttäjille heinäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1270 kevytyrittäjää.

Markkinointipäällikkö, perustaja Olli Kopakkala, olli.kopakkala@ukko.fi, p. 040 465 97 90
Viestintäpäällikkö Piia Peiponen, piia.peiponen@ukko.fi, p. 050 313 4164

UKKO.fi on Suomen suurin laskutuspalvelu, jonka kautta yksityishenkilöt voivat myydä omaa osaamistaan ilman yrityksen perustamista. Vuonna 2012 perustetun SLP Groupin tarjoamalla UKKO.fi-verkkopalvelulla on jo yli 25 000 aktiivista käyttäjää. www.UKKO.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon