Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta kansanedustaja Mikaela Nylanderille

Kuurojen Liitto

Julkaistu: 12.02.2015 klo 15:00
Julkaisija: Kuurojen Liitto

Kuurojen Liitto ry myöntää Vuoden viittomakieliteko 2014 -tunnustuspalkinnon kansanedustaja Mikaela Nylanderille. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.

Mikaela Nylander on vuoden 2014 aikana toiminut aktiivisesti viittomakielten aseman edistämiseksi sekä eduskunnassa että muissa yhteyksissä. Hänen osuutensa on ollut merkittävä viittomakielilain valmisteluprosessissa sekä eduskunnan viittomakielten verkoston perustamisessa. Nylander toimii myös verkoston puheenjohtajana. Lisäksi hyvin pitkälti Nylanderin ansiosta hallitus esitti budjettiesityksessään tukea suomenruotsalaisen viittomakielen tulkkikoulutuksen suunnittelutyöhön.

Palkinnon luovutti Kuurojen Liiton kehittämisjohtaja Kaisa Alanne Viittomakielten seminaarissa eduskunnassa kansallisena Viittomakielen päivänä 12.2.

tiedottaja Tiina Vihra
tiina.vihra@kuurojenliitto.fi
GSM 040 828 1846

Kuurojen Liitto: Kuurojen Liitto on viittomakielisten kuurojen etu-, palvelu- ja asiantuntijajärjestö. Viittomakielen arvioidaan olevan äidinkieli 4000–5000 kuurolle Suomessa. Suomessa viittomakieliä on kaksi: suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Maailmassa arvioidaan olevan noin 70 miljoonaa kuuroa. Lisätiedot: www.kuurojenliitto.fi