Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tervetuloa lehdistötilaisuuteen: Miljoonahankkeessa tavaroille yksilöllinen identiteetti!

Sovelto Oyj

Kutsu.
Julkaistu: 08.04.2016 klo 08:00
Julkaisija: Sovelto Oyj

Tervetuloa lehdistötilaisuuteen 13.4. kello 11.

Miljoonahankkeessa tavaroille yksilöllinen identiteetti – laaja konsortio taustalla!

Kaikkia tavaroita ei koskaan tarvitse kytkeä internetiin. Ne voivat silti osallistua digitalisaatioon. Tavaran älykkyys voidaan sijoittaa pilvipalveluihin ja älypuhelin voi yhdistää minkä tahansa tavaran nettiin, jos tavara on yksilöllisesti tunnistettavissa ja sille on luotu Thing2Data-identiteetti.

Esineiden tai asioiden internetistä, IoT:stä on puhuttu pitkään. Se on mainittu myös hallitusohjelmassa. Monet ovat ajatelleet tämän tarkoittavan sitä, että laitteet tulevat älykkäiksi ja ne kytketään kaikki internetiin. Näin kauan ei kuitenkaan tarvitse odottaa. Tavaroiden yksilöllisen tunnistamisen avulla passiivisillakin tavaroilla voi olla älykäs virtuaalinen vastineensa internetissä, joka vastaa asioiden hoidosta tavaroiden puolesta. Tavarat voivat kertoa ongelmansa tai määränpäänsä ja maksaa huoltonsa tai matkansa itse ja jopa vuokrata tai myydä itse itsensä. Tällainen tavaroiden ja rakenteiden digitalisointi on toteutettavissa hyvin nopeasti. Suomen kansantalouden tasolla säästöt voisivat optimaalisesti sovellettuna kasvaa 10-20 miljardin euron tasolle vuosittain.

Thing2Data tulee käyttöönottonsa jälkeen vaikuttamaan sekä yritysten työprosesseihin että kuluttajien toimiin helpottaen tavarahallintoa, logistiikkaa, kunnossapitoa ja kaikkea tavaroihin, laitteisiin ja tiloihin sekä muihin tunnistettaviin paikkoihin liittyvää yhteydenpitoa. Kyse on avoimesta rajapinnasta, jonka odotetaan vaikuttavan tulevaisuudessa sekä yritysten tietojärjestelmiin että kuluttajien älypuhelinsovelluksiin. Thing2Data kytkee yhteen hallitusohjelmassa mainitun MyDatan ja tavaroiden internetin selväpiirteisesti hajautetuksi tietoturvalliseksi tilojen, laitteiden ja tavaroiden pilveksi.

Konsortioon on jo perustamisvaiheessa liittynyt useita suurimpia ohjelmistoalan yrityksiä sekä merkittävimpiä julkishallinnon toimijoita. Konsortion jäsen- ja rahoittajamäärän odotetaan kasvavan lähiaikoina. Lehdistötilaisuuteen osallistuu useiden konsortioon liittyneiden organisaatioiden edustajia.

Lehdistötilaisuuden ohjelma:

11.05 Thing2Data-konsortion kokoonpano

11.15 Tavaran yksilöllisen identiteetin sovellukset

11.30 Thing2Data yhteiseksi ja yleiseksi käytännöksi

11.45 Kysymykset ja keskustelu

12.00 Lounastarjoilu

Paikka: Sovelto

Osoite: Ratapihantie 11, Helsinki (Itä-Pasila), talon sisäkäytävän kautta portaita 1. kerrokseen

Kulkuohjeet ja pysäköinti

Konsortion puolesta, koollekutsujan ominaisuudessa Risto Linturi, hall. pj. Sovelto Oyj, mailto:risto.linturi@sovelto.fi 050 511 4332

Ilmoittautumiset ja lisätiedot  tilaisuuden käytännön järjestelyistä Pirjo Jarva, mailto:pirjo.jarva@sovelto.fi 0400 604 407

Sovelto on työelämän suunnannäyttäjä: työssäoppimisen, työn mielekkyyden ja tuottavuuden sekä teknologian hyödyntämisen opettaja. Sovelto toimii aktiivisesti Suomi 2.0 -ohjelmassa, jonka tavoitteena on kaksinkertaistaa henkilötyön tuottavuus ja kouluttaa suomalaiset tulevaisuuden aloille.

Päämäärämme on, että vuonna 2020 suomalaiset ovat maailman tuottavin ja rennoin kansa.

www.sovelto.fi

Sovelto Channel esittelyvideo: https://youtu.be/ZJccZJS99aM