Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Terve sotilas! -kirja saatavilla verkkojulkaisuna

Nuorisotutkimusseura ry

Terve sotilas! -kirja saatavilla verkkojulkaisuna

Julkaistu: 29.04.2016 klo 11:01
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Anni Ojajärven väitöskirja Terve sotilas! Etnografinen tutkimus varusmiesten terveystajusta sosiaalisena ilmiönä (2015) on ilmestynyt verkkojulkaisuna. Julkaisun osoite on http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/verkkojulkaisut/1267-terve-sotilas.

Myös painettu kirja on edelleen saatavilla, ja sitä voi tilata osoitteesta http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/kirjat/289-Terve%20sotilas.

Miksi tupakointi voi varusmiehen näkökulmasta olla järkevä valinta? Miten armeijatarinat liittyvät varusmiesten alkoholin käyttöön? Miten armeijan käytännöt ohjaavat varusmiehen ruokailua? Miksi sairauden rajoista käydään neuvotteluja tupakavereiden kanssa? Millaisia muotoja kestämisen eetos saa 2000-luvun nuorten miesten keskuudessa ja millaiseksi varusmieheksi nuoret pyrkivät? Entä millainen paikka naisvarusmiehille on tarjolla miehisessä maailmassa?

Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa tämä etnografinen tutkimus, jossa tarkastellaan nuorten miesten terveyskäyttäytymistä varusmiespalveluksen aikana. Tutkija asui Parolannummella varusmiesten kanssa, haastatteli nuoria ja havainnoi armeijan arkea. Terveyskäyttäytyminen paljastuu tutkimuksen valossa instituution rajaamaksi yhteisölliseksi prosessiksi, jota myös laitoksen arki ohjaa. Sotilaskoulutuksen logiikka ja tavoitteet sen paremmin kuin varusmiesyhteisön käytännötkään eivät aina tue terveyden edistämisen tavoitteita, vaan arki on usein ristiriidassa terveysnäkökulman kanssa.

Teos sopii luettavaksi erityisesti terveystutkimuksen ammattilaisille ja instituutioita tutkiville. Yhtä lailla se on antoisaa luettavaa varusmiesten kanssa työskenteleville ja yleisemmin varusmiespalveluksen arjesta kiinnostuneille.

Verkkojulkaisun tiedot:

Anni Ojajärvi: Terve sotilas! Etnografinen tutkimus varusmiesten terveystajusta sosiaalisena ilmiönä

Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 99, 2016, sarja: Tiede

ISBN 978-952-7175-08-8

ISSN 1799-9227

Kl 30.1, monografia, PDF, 296 s. + etu- ja takakansi

Nuorisotutkimusseura ry
on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.