Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa: Kilpailukykysopimus on ensimmäisen askel teollisuuden uudistumiselle ja uusien työpaikkojen syntymiselle

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 14.03.2016 klo 12:49
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus ry painottaa, että muodostumassa oleva kilpailukykysopimus on ratkaisevan tärkeä Suomelle kansainvälisen kustannuskilpailukyvyn palauttamiselle.

Suomen talouden tilanne on hälyttävällä tasolla. Viime viikolla luottoluokittaja Fitch laski Suomen luokitusta ja Euroopan Unionin komissio antoi ennakkovaroituksen Suomen julkistalouden tilasta.

Viennistä riippuvaisena maana Suomen kilpailukyvyn on oltava samalla tasolla keskeisten kilpailijamaiden kanssa. Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen Suomi ei kuitenkaan ole päässyt jaloilleen. Hinta- ja kustannuskilpailukyky on tällä hetkellä 18 prosenttia jäljessä keskeisistä kilpailijamaista.

Jos kilpailukykysopimus syntyy, saamme kurottua tuota eroa umpeen noin neljällä prosentilla. Tämä on ehdoton edellytys sille, että teollisuus pystyy uudistumaan ja luomaan taas kaikkien hyvinvoinnin kannalta tärkeitä työpaikkoja Suomeen.

Kilpailukyvyn paranemisesta hyötyvät kaikki: ostovoiman kasvu luo kysyntää palveluille, verotulojen kasvun ja vientitulojen lisääntymisen myötä varmistamme suomalaisen hyvinvoinnin rahoituspohjan.

Kilpailukykysopimukseen tarvitaan mukaan kaikki. On ensiarvoisen tärkeää Suomen tulevaisuudelle, että vielä empivät ammattiliitot tulevat mukaan sopimukseen talouden myönteisen käänteen aikaansaamiseksi. Ilman sopimusta Suomi uhkaa liukua vielä pahempaan taloudelliseen tilanteeseen.

Helsingissä 14.3.2016
Hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa, Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen, puhelin: 0400 894220

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.