Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Talvitriathlon-kisaa aikaistetaan ja lähtöpaikka muuttuu

Suomen Triathlonliitto ry

Talvitriathlon-kisaa aikaistetaan ja lähtöpaikka muuttuu

Julkaistu: 13.02.2015 klo 12:15
Julkaisija: Suomen Triathlonliitto ry

Säätilan vaihteluiden vuoksi Lahdessa huomenna 14.2. järjestettävää Talvitriathlon -kilpailua on aikaistettu ja lähtöpaikkaa vaihdettu matkustajasatamasta Kisapuistoon (katso kartta tästä linkistä). Lumikenkäily ja luistelu toteutetaan Kisapuistossa; hiihto etenee ennalta suunnitellusti. Kilpailu alkaa eliittisarjan lähdöillä jo 9.45. Palkintojenjako pidetään Vesijärven satamassa Ravintolalaiva Vellamon edessä ja se on klo 13.00.

Kilpailijoista

Kilpailuun on ilmoittautunut ennakkoon 59 kilpailijaa. Joukossa on myös lajin ulkomaalaisia huippunimiä:

• Pavel Andreyev Venäjältä on nelinkertainen maailmanmestari vanhan mallisessa talvitriathlonissa, jossa lajeina olivat juoksu, pyöräily ja hiihto. Andreyev voitti Quebecissä käydyn talvitriathlon-kilpailun tänä vuonna; viime vuonna hän oli kolmas.
  • Marc-Andre Bedard on kanadalainen ampumahiihtäjä ja osallistui mm. Vancouverin olympialaisiin saavuttaen pistesijan. Tämän vuoden talvitriathlonissa Quebecissä hän sai hopeaa.
  • Naisten sarjassa Claude Godbout Kanadasta on voittanut ampumahiihdossa useita Kanadan ja Pohjois-Amerikan mestaruuksia. Lisäksi hän voitti tänä vuonna maailmanmestaruuden spartan-kisassa ja oli kolmas vajaa viikko sitten järjestetyssä Talvitriathlon-kisassa Quebecissä.

Naisten sarjan eliittilähdössä on vain kaksi osallistujaa. Kanadalaisen Godboutin haastaa Jenni Mattila. Miesten sarjassa mm. Tuukka Miettinen ottaa mittaa ulkomaisista kisakumppaneistaan. Miettinen voitti viime vuonna Finntriathlonin puolimatkan sekä on saavuttanut mm. pronssia Englannissa Challenge Henlyssa vuonna 2012.

Kilpailu näkyy kaupunkilaisille Kisapuistossa ja laduilla

• Kisapuiston jääkenttä on kilpailijoille varattuna klo 8.00-12.30. Viimeisten kilpailijoiden poistuttua jääkenttä on jälleen yleisön käytössä.
  • Kisapuistosta hiihtoladuille siirtymisessä on kaksi kadun ylitystä Kariniemenkadulla sekä Jalkarannantiellä. Vapaaehtoiset ovat ohjaamassa liikennettä ylityspaikoissa.
  • Hiihtoladuilla on vauhdikasta menoa ja osa laduista on varattu kilpailijoiden käyttöön.

Järjestäjät pyytävät kaupunkilaisia huomioimaan poikkeukselliset tilanteet sekä liikenteessä että kisapaikoilla. Kilpailu on ohi klo 13 mennessä.

Katsojat ovat lämpimästi tervetulleita sekä Kisapuistoon, ladun varrelle että Urheilustadionille ja palkintojenjakoon. Palkintojenjako pidetään Vesijärven satamassa, Ravintolalaiva Vellamon edessä klo 13.

Toni Niiranen
toni@triathlonevents.fi

Lehdistöyhteydet myös: Petra Ruonakoski, 040 504 0031, petra.ruonakoski@idonea.fi

Liitteenä olevia kuvia voi käyttää vapaasti Talvitriathlon-uutisoinnin yhteydessä.
Liitteenä olevasta kilpailuohjeesta löytyy lisätarkennuksia.

Tulokset julkaistaan heti kilpailun päätyttyä nettisivuilla: http://triathlonevents.fi/wintertriathlon/fi/

LISÄTIEDOT

Lajin virallinen nimi on S3-talvitriathlon (Snowshoe-Skate-Ski).

Kilpailupaikka: Lahti, Kisapuisto ja Lahden hiihtostadion. Kokoontuminen ja kilpailuinfot Kisapuistossa noin 60 min. ennen starttia.

• 9:45- Miehet ja naiset, Eliitti ja avoin SM
  • 10:00- Miehet, ikäluokat ja kunto
  • 10:40- Naiset, ikäluokat ja kunto

Palkintorahat: Eliitti, M/N: 1: 1.500 €, 2: 1.000 €, 3: 500 €

REITIT JA MATKAT:

• Lumikenkäily 4×1,25km = 5 km Kisapuisto
  • Luistelu 30x300m = 9 km Kisapuisto
  • Hiihto 8 km; 1 kierros: 400m siirtymä hiihtäen Pikkuvesijärven puistossa. Villa Rauhalalta juosten Suurhallin taakse, josta hiihtäen puomilta Urheilu- ja messukeskuksen takaa Tapanilan hiihtomajalla kääntyen; Meno kuntolatu-uraa ja paluu Finlandian paluu-uraa. Maali Hiihtostadionilla.

VIRALLISET KILPAILUSARJAT:

MYL (miehet yleinen), NYL (naiset yleinen), M/N 19-18, M/N 17-16, M/N 15-14, M/N 13-12, M/N20-24, M/N 25-29, M/N30-34, M/N35-39, M/N40-44, M/N45-49, M/N50-54, M/N55-59, M/N60-64, M/N65-69, M/N70-74 ja M/N75->

VÄLINEISTÄ:

• Lumikenkäily: tehdään tampatulla uralla, joten kevyet kengät / lenkkarit ovat valttia; hyväksytyn kengän on oltava VÄHINTÄÄN 7 tuumaa leveä ja 20 tuumaa pitkä. Esimerkiksi 22-tuuman kengät erinomaiset
  • Luistelu: kaikki luistimet sallittuja; hiihtomonoihin kiinnitettävät retkiluistinten terät tai pikaluistimet ovat nopeimpia. Kypärä pakollinen.
  • Hiihto: ei erillistä sarjaa vapaalle ja perinteiselle hiihtotyylille, mutta ladut molemmille.

Katso video lajin ensimmäisestä kilpailusta Kanadan Quebecissä: