Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » SPR on Suomen luotetuin organisaatio

SPR on Suomen luotetuin organisaatio

Julkaistu: 01.04.2016 klo 11:00
Julkaisija: Tekir Oy

Kotimaisista yrityksistä ja organisaatioista suomalaiset luottavat eniten Suomen Punaiseen Ristiin, selviää viestintätoimisto Tekirin teettämästä Luottamuspuntari-kyselytutkimuksesta.

Tekirin TNS Gallupilla teettämä Luottamuspuntari-tutkimus mittasi suomalaisten luottamusta kotimaisiin yrityksiin ja organisaatioihin. Mukana vertailussa oli 53 tunnettua organisaatiota yhdeksästä eri viiteryhmästä: avustusjärjestöt, liikenne, elintarviketeollisuus, kauppa, media, pankki- ja vakuutusala, terveydenhoito, työmarkkinajärjestöt ja puolueet.

Vertailun luotetuimmaksi organisaatioksi nousi Suomen Punainen Risti, joka sai luottamuksestaan keskiarvon 3,81 asteikolla 1–5. Hyvin pärjäsivät myös muut avustusjärjestöt Pelastakaa Lapset (ka. 3,79) ja Unicef (ka. 3,78). Viiden luotetuimman toimijan ryhmään sijoittuivat myös S-ryhmä ja Onnibus jaetulla keskiarvolla 3,73. Kokonaisista viiteryhmistä selvästi luotettavimmaksi arvioitiin avustusjärjestöt (ka. 3,70). Myös liikenne, elintarviketeollisuus, kauppa ja media sijoittuivat tiiviisti niiden perään.

Heikointa luottamusta nauttivat puolestaan työmarkkinajärjestöt ja puolueet. Kaikista matalimman luottamusarvion sai Perussuomalaiset (ka. 2,06) ja sen perässä Kansallinen Kokoomus (ka. 2,24) ja Suomen Kristillisdemokraatit (ka. 2,35). Puolueiden lisäksi hännille jäivät Elinkeinoelämän keskusliitto EK (ka. 2,41, 49. sija), Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK (ka. 2,77, 44. sija) sekä VR (ka. 2,79, 43. sija).

Luottamuspuntari-kyselytutkimus toteutettiin tammikuun 2016 aikana. Tutkimuksessa vastaajille esitettiin joukko luottamusta mittaavia ominaisuuksia ja pyydettiin kertomaan, kuinka hyvin tai huonosti ne sopivat kuvaamaan eri organisaatioita. Luottamusta arvioitiin viiden tekijän kautta: integriteetti, tahto, taidot, tulokset ja avoimuus. Luottamuksen kokonaisarviota mitattiin väittämällä ”On luottamukseni arvoinen”. Lisäksi arvioitiin eri tahojen kehittämishalua, yhteiskuntavastuuta, mainetta ja rohkeutta.

Tutkimusta varten kerättiin 1234 haastattelua. Aineisto edustaa 15–74-vuotiaita suomalaisia pl. Ahvenanmaan maakunta. Tilastollinen virhemarginaali on kaikkien vastaajien osalta 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Luottamuspuntari-tutkimus pohjautuu Mikael Pentikäisen teoksessa Luottamus (2014) kehitettyyn mittaristoon. Mikael Pentikäinen toimi Luottamuspuntarin luomisen aikaan Tekirissä neuvonantajana.

Lisätiedot:

Viivi Ali-Löytty, viestintäkonsultti
viivi.a@tekir.fi

***

Tekir on vaativaan maineenhallintaan erikoistunut viestinnän konsulttiyritys. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli yli 2,1 miljoonaa euroa. Yhtiössä on 24 työntekijää.