Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Pysähdy ja hiljenny hetkeksi Graindance-esityksen äärellä

Arja Raatikainen & Co

Pysähdy ja hiljenny hetkeksi Graindance-esityksen äärellä

Julkaistu: 20.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Arja Raatikainen & Co

Arja Raatikainen & Co:n uuden nykytanssiesityksen Graindance ensi-ilta sijoittuu keskelle vuoden pimeintä ja kiireisintä aikaa. Teoksen minimalistinen liike ja ajatuksille tilaa antava tunnelma tarjoavat katsojalle mahdollisuuden hetken hengähtämiseen ja rauhoittumiseen.

Tanssitaiteilija Arja Raatikainen on saanut innoituksen työskentelylleen äänitaiteilija Antti Nykyrin kehittämästä installaatiokonseptista. Installaatio koostuu soralla täytetystä laatikosta, jonka päällä liikkuessaan tanssija tuottaa ääniä sekä äänilähteistä, joiden avulla tilaan luodaan kokonaisvaltaisia äänikenttiä. Kokeelliset soittimet ja äänilähteet liittyvät Nykyrin Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun valmisteilla olevaan väitöstutkimukseen.

Graindancen keskiössä on herkkä ja intiimi materiaalin ja kehon kohtaaminen – vuorovaikutustilanne, jossa teoksen äänet ja liike yhdistyvät sekä nostavat kokonaan uusia puolia toisistaan esiin. Hennoimmatkin painon siirrot ja kehon tapahtumat voivat tulla kuulluiksi paljastaen liikkeestä uusia tasoja. Soiva laatikko herää esityksessä eloon tanssin keinoin.

Arja Raatikainen ja Askeltajien joukko, yksintanssi soivassa laatikossa ja akustis-visuaalinen tilakokemus luovat Graindance-teoksen.

Graindance avataan kävijöille myös installaation muodossa.

Graindance ensi-ilta ja installaation avajaiset ovat torstaina 26.11.2015 klo 19

Kaapelitehdas/Valssaamo, Tallberginkatu 1 B, Helsinki

Muut esitykset: pe 27.11. klo 19 | la 28.11. klo 19 | su 29.11. klo 16 |

ma 30.11. klo 19 | ti 1.12. klo 19

Liput: 22/14 €, info@arjaraatikainen-co.fi, 044 974 6799

Vapaa pääsy ääni-installaatioon sen aukioloaikoina:

27.11. |  28.11. | 30.11. | 1.12. klo 12-17  sekä 29.11. klo 10-14.

Koreografia Arja Raatikainen

Tanssi Arja Raatikainen ja Askeltajat

Soitinrakennus ja äänisuunnittelu Antti Nykyri

Visuaalinen suunnittelu ja puvut Alisha Davidow

Valosuunnittelu Kalle Paasonen

Tuotanto Arja Raatikainen & Co

Yhteydenotot, lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Marjo Pyykönen, vastaava tuottaja

Arja Raatikainen & Co

marjo@arjaraatikainen-co.fi

puh: 044 974 6799

www.arjaraatikainen-co.fi

www.facebook.com/arjaraatikainenco

Arja Raatikainen (1958) on toiminut monipuolisesti taidetanssin kentällä 80-luvulta lähtien tanssijan, opettajan ja koreografin tehtävissä. Hän on esiintynyt teoksillaan laajalti sekä Suomessa että kansainvälisesti. Vuonna 1995-98 hän toimi tanssijan työn professorina Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella ja tämän jälkeen Taiteilijaprofessorin virassa vuoteen 2003 asti. Raatikaiselle myönnettiin Pro Finlandia -tunnustus vuonna 2009. Raatikaisen teoksia on esitetty 22 maassa.

Arja Raatikainen & Co on helsinkiläinen nykytanssiryhmä, jota vuonna 1996 perustettu Nomadi ry hallinnoi. Raatikainen on yksi sen neljästä perustajasta. Nomadi ry sai Tanssitaiteen valtionpalkinnon vuonna 1999. Vuonna 2016 se juhlistaa 20-vuotista taivaltaan.

Antti Nykyri (1976) on laaja-alaisesti äänen ja musiikin parissa toiminut taiteilija. Hänen työnsä ovat toteutuneet mm. installaatiotaiteen, äänitaiteen, nykytanssin, sovellussuunnittelun, musiikin, teatterin, käyttöliittymäsuunnittelun ja taiteellisen tutkimuksen konteksteissa.

Vuonna 2015 Nykyrin installaatioteoksia ja niiden dokumentaatioita on ollut näytteillä mm. Gwangju Design Biennaalissa Etelä-Koreassa, Prague Quadrenniale of Performance Design and Space -tapahtumassa sekä Venetsian Biennaalissa. Prahassa hänen videotyönsä "Sound Forest" voitti yhdessä Suomen koko kansallisen osaston kanssa kultaa kategoriassa "Use of Media in Performance Design". Teokset olivat myös ehdolla pääpalkinnon saajiksi.