Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » PAMin Koivuniemi: Hämmentävää työnantajatoimintaa Haikossa

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

PAMin Koivuniemi: Hämmentävää työnantajatoimintaa Haikossa

Julkaistu: 20.11.2015 klo 18:00
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi paheksuu Vuoristo-yhtiöt Oy:n toimintaa Hotelli Haikon Kartanossa. Yritys käy yhteistoimintaneuvotteluja osa-aikaistamisista, lomautuksista ja kahdeksan henkilön irtisanomisista ja hakee samanaikaisesti uutta työvoimaa.

- Millaiselta tuntuisi työskennellä yrityksessä, joka haluaa irtisanoa, lomauttaa ja osa-aikaistaa vakituista henkilökuntaansa ja palkata samalla uutta työvoimaa tilalle? Näin tekee Hotelli Haikon Kartano ja liittyi samalla niiden työnantajien joukkoon, jotka väheksyvät omaa työvoimaansa ja ovat piittaamattomia henkilöstön oikeuksista, kiteyttää Koivuniemi.

Koivuniemi paheksuu monissa yrityksissä vallitsevaa tapaa käydä Haikon Kartanon tavoin vuosittain yt-neuvotteluja vain vaihtaakseen osan vakituisista työntekijöistä uusiin.

- Yt-neuvotteluja pidetään enää harvoin yt-lain alkuperäisen hengen mukaisesti, eli työnantaja ja henkilöstö yhdessä etsisivät keinoja työyhteisön kehittämiseksi ja irtisanomisten ja lomautusten estämiseksi. Valitettavan usein työnantaja on ennakkoon päättänyt yt-neuvottelujen lopputuloksen ja ne henkilöt, joista haluaa päästä eroon, toteaa Koivuniemi.

PAMin Porvoon seudun ammattiosasto olisi pitänyt syyskokouksensa Haikon Kartanossa, mutta peruutti sen vastalauseena yrityksen toiminnalle. Koivuniemi pitää osaston päätöstä kunnioitettavana.

- Asiakkaiden pitäisi olla paljon kiinnostuneempia siitä, millaisten yritysten palveluja ja tuotteita käyttää. Porvoon osasto näyttää hyvää esimerkkiä siitä, ettei halua tukea Haikon Kartanon huonoa työnantajatoimintaa, korostaa Koivuniemi.

Niina Koivuniemi puhuu PAM Porvoon seudun osasto ry – PAM Borgånejdens avdelning rf  188 syyskokouksessa perjantaina 20.11. klo 18.00.

Niina Koivuniemi, järjestöjohtaja, puh. 050 592 2493

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki