Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Miltä näyttävät Ooppera, Kansallismuseo, Pasilan virastokeskus sekä Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo uudessa valossa?

Senaatti-kiinteistöt

Kutsu.
Julkaistu: 06.10.2016 klo 14:10
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Muistutuskutsu tiedotusvälineiden edustajille

Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat tervetulleiksi

Valossa-valaistussuunnittelukilpailun voittajien julkistamistilaisuuteen

maanantaina 10. lokakuuta 2016 klo 11.00,  Oopperatalon Alminsalin lämpiö, sisäänkäynti Töölönlahden puolelta.

Senaatti-kiinteistöt juhlistaa Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä valaistustaiteen keinoin valaisemalla merkittäviä rakennuksia.

Kilpailutehtävänä oli valoa käyttämällä korostaa kiinnostavalla tavalla kohteena olevia rakennuksia, niiden osaa tai ympäristöä ja tuoda valon avulla niihin uusia näkökulmia ja innovatiivisia valon käyttömahdollisuuksia. Valaistusratkaisun toivottiin hyödyntävän nykyajan teknologiaa, olevan ekologisesti kestävä ja antavan valoa pimeään vuodenaikaan vielä pitkään tulevina vuosina. Valaistusratkaisut jäävät pysyväksi osaksi kaupunkikuvaa.

Mukana kilpailussa ovat: Oopperatalo, Kansallismuseo, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo sekä Pasilan virastokeskus.

Kilpailuun jätettiin lähes 40 ehdotusta, joista myös yleisö sai äänestää suosikkinsa.

Voittajat valitsee raati, jossa ovat jäseninä: Jari Sarjo (pj), toimitusjohtaja, Senaatti-kiinteistöt
Anni Sinnemäki, apulaiskaupunginjohtaja, Helsingin kaupunki,Päivi Kärkkäinen, pääjohtaja, Suomen Kansallisooppera, Juhani Kostet, pääjohtaja, Museovirasto, Juulia Kauste, johtaja, Arkkitehtuurimuseo
Jukka Savolainen, johtaja, Designmuseo, Tarja Ervasti, valotaiteilija, Marjut Kauppinen, arkkitehti, SAFA
Antti Kuronen, insinööri, Suomen Valoteknillinen Seura ry, Jari Auer, arkkitehti, Valtion taideteostoimikunta