Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Liika suola päihittää munuaiset

Liika suola päihittää munuaiset

Julkaistu: 10.03.2015 klo 07:48
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Liiallinen suola on haitallista terveydelle. Se kuormittaa sydäntä ja verisuonia, mutta tiesitkö, että se on haitallista myös munuaisille. Munuainen on elimistön supersankari. Vaikka se kestää paljon, niin rajansa kaikella – varsinkin suolalla.

Kymmenesosalla väestöstä on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Munuaisia vahingoittavat muun muassa korkea verenpaine ja diabetes. Suolainen ruoka kerää elimistöön nestettä, mikä nostaa verenpainetta.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa supersankarimunuainen hoitaa hommansa yleensä mukisematta. Se kestää paljon, toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen, mutta joskus sekin tarvitsee apua, kuten kaikki supersankarit. Suojele sitä ja voita vastustajat.

Supersankarimunuaisella on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä www.supersankarimunuainen.fi.

Supersankarimunuainen on myös filmitähti videolla Supersankarimunuainen vastaan suola https://www.youtube.com/watch?v=5R5QVOo0kGI

Liiallinen suola nostaa verenpainetta

Aikuisen suositeltu päiväannos suolaa on 5 grammaa eli vajaa teelusikallinen. Suurin osa saa ruoasta päivittäin liikaa suolaa, vaikka pieni määrä onkin tarpeen. Moni suolainen herkku on myös lihottava.

– Suolassa oleva natrium kerää elimistöön nestettä ja nostaa verenpainetta. Kohonnut verenpaine vahingoittaa munuaisia ja vaikuttaa haitallisesti koko sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan, kertoo HYKS:n nefrologian klinikan ylilääkäri dosentti Eero Honkanen.

Paras tapa vähentää suolankäyttöä on lukea tuoteseloste ja valita vähemmän suolaa sisältävä vaihtoehto. Elintarvikkeissa suola ilmoitetaan kuitenkin usein natriumina. Saadakseen selville tuotteessa olevan suolan määrän, on natriumin määrä kerrottava 2,5:lla.

Suurin osa suolasta saadaan leivästä, leikkeleistä ja juustoista. Vertaamalla ja valitsemalla vähemmän suolaa sisältävät, voi päivittäistä suola-annosta keventää. Myös einekset ja valmisruoat sisältävät paljon suolaa.

– Jos ei kuitenkaan joka päivä ehdi kokata tuoreista ja jalostamattomista raaka-aineista, suolamäärä vähenee, kun pienentää valmiin ruoan osuutta ja syö lisukkeeksi reilusti salaattia tai suolattomasti valmistettuja kasviksia, perunaa tai riisiä, Supersankarimunuainen vinkkaa.

Ruoka-aineiden huuhteleminen, liottaminen runsaassa vedessä ja väljässä vedessä keittäminen vähentävät suolan määrää. Vähäsuolaiseen ruokavalioon kannattaa totutella vähitellen.

Erikoissuolat, kuten vuori-, ruusu- ja yrttisuola ovat nimensä mukaisesti suolaa ja nekin sisältävät elimistölle haitallista natriumia.

Oman elimistönsä supersankari

Munuaisilla on monia elintärkeitä tehtäviä. Ne poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Supersankari kestää paljon. Toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin. Kohonnut verenpaine ja diabetes vaurioittavat munuaisia. Auta munuaisiasi säilyttämään supervoimansa terveillä elintavoilla: Liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi – ehkäise ylipainoa, kohonnutta verenpainetta ja diabetesta.

Maailman munuaispäivää vietetään 12.3. Munuais- ja maksaliitto kampanjoi munuaisten suojelemiseksi.

www.supersankarimunuainen.fi

www.munuainen.fi/supersankarimunuainen

www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto

www.twitter.com/MunuainenMaksa

Eero Honkanen
Dosentti, nefrologian klinikan ylilääkäri, HYKS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.