Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kehysriihessä katse tulevaisuuteen

Kehysriihessä katse tulevaisuuteen

Julkaistu: 04.04.2016 klo 16:16
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Kehysriihessä on huolehdittava paitsi talouden tasapainottamisesta, myös kasvun eväistä. Teollisuuden kustannustaakkaa ei saa lisätä.

Kehysriihen mahdolliset lisäsäästöt eivät saa kohdistua tutkimukseen ja kehitykseen eivätkä osaamiseen. Niistä on viime vuosien aikana tehty jo merkittäviä leikkauksia.

- Tutkimus ja tuotekehitys ovat keskeisiä keinoja yritysten uusiutumiselle ja kokonaan uusien liiketoimintojen kehittämiselle. Selvitykset myös osoittavat, että esimerkiksi Tekesin kautta tehdyn rahoituksen tuotto on ollut hyvä. Neljässä vuodessa liikevaihto kasvoi Tekesin rahoittamissa pk-yrityksissä 18 ja työpaikat 20 prosenttiyksikköä enemmän kuin pk-yrityksissä keskimäärin, Teknologiateollisuuden johtaja Sanna Rauhansalo perustelee.

- Osaaminen on teknologiateollisuudelle tärkeää. Rakenneuudistuksilla sekä yhteistyöllä ja työnjaolla voidaan vastata säästötarpeisiin vaarantamatta koulutuksen laatua. Yliopistojen profiloinnissa tarvitaan vahvaa kokonaisnäkemystä; muutos ei synny alhaalta ylös, vaan se vaatii ohjausta koko järjestelmästä vastaavalta taholta, Rauhansalo painottaa.

Ei lisälaskua teollisuudelle

Teknologiateollisuus lähtee siitä, että kehysriihessä ei tehdä päätöksiä, joilla teollisuuden kustannukset nousisivat. Näin on hallitus aikaisemmin linjannut.

- Valtion päätökset eivät saa aiheuttaa uusia rasitteita vientiteollisuudelle. Valtio kompensoi päästökaupan epäsuorat kustannukset Suomen keskeisissä kilpailijamaissa. Kilpailukyvyn kannalta on erittäin tärkeää, että myös Suomessa kustannukset kompensoidaan hallitusohjelmassa luvatun mukaisesti täysimääräisesti. On muistettava, että uudet kotimaiset lisärasitteet johtavat aina suomalaisten työpaikkojen menetyksiin, Rauhansalo sanoo.

- Usko Suomeen on palautettava ja siinä kehysriihen ryhdikkäillä päätöksillä on tärkeä rooli. Velkaantuminen on pysäytettävä ja teollisuudelle ei saa tulla lisäkustannuksia.

Lisätietoja:   Johtaja Sanna Rauhansalo, elinkeinopolitiikka, puh. 050 340 6174

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.