Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kansanedustajien keskityttävä kansanedustajan työhön

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Kansanedustajien keskityttävä kansanedustajan työhön

Julkaistu: 16.02.2015 klo 09:48
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja, kansanedustajaehdokas Kaarlo Julkunen näkee, ettei kansanedustajan pitäisi osallistua päättäjänä kunnallisiin luottamustehtäviin. Hän haluaakin näkemyksellään haastaa vaalipiirin kansanedustajaehdokkaat. Pohjois-Karjalaa kiertävä Julkunen on maanantaina 16.2. Valtimolla, Nurmeksessa, Joensuussa ja Outokummussa.

- Kansanedustajilla on hyvin laajasti myös oman kuntansa luottamustehtäviä. Onko koko vaalipiirin etu, että kansanedustaja on sitoutunut luottamustehtävien kautta tiiviisti vain yhteen kuntaan ja sen päätöksentekoon? Pidän ristiriitaisena, että sama henkilö on sekä eduskunnassa päättämässä kuntien asioista että toteuttamassa tekemiään päätöksiä omassa kunnassaan, toteaa Julkunen.

- Ihmettelen myös kansanedustajien ajan riittävyyttä. Pystyykö kansanedustaja todellakin hoitamaan kunnolla sekä vaativan lainsäätäjän tehtävän että kunnalliset luottamustehtävät? Mitä isommasta kunnasta tai kaupungista on kysymys, sitä suurempi syy on epäillä ajan riittävyyttä tasapuoliseen, koko vaalipiirin asioiden hoitamiseen.

Julkunen kyseenalaistaa myös sen, että valtaa keskitetään samoille henkilöille. Hän pitää kansanedustajan työtä muutenkin niin vaativana kokoaikatyönä, ettei sen oheen tulisi kuulua esimerkiksi toista työtä tai yritystoimintaa. Eikä kansanedustajan tulisi myöskään vastaanottaa niistä saatavia lisäansioita tai palkkioita.

- Ymmärrän toki, että useissa puolueissa halutaan kansanedustajien toimivan kunnallisvaaleissa äänien kerääjinä, mutta minusta olisi demokratian kannalta parempi, että vallankäyttäjien joukko olisi nykyistä laajempi. Kyllä kuntiin löytyy osaavat päättäjät ilman kansanedustajiakin.

- Haluaisin nähdä kansanedustajat kuntien päättäjien tukijoina koko vaalipiirissä. Uskoisin tämän hyödyttävän merkittävästi myös kansanedustajien tietämystä vaalipiirinsä kaikkien kuntien asioista.

- Haastankin Savo-Karjalan vaalipiirin kansanedustajaehdokkaat sitoutumaan siihen, etteivät he valituksi tullessaan toimisi enää kunnallisissa luottamustehtävissä.

- Itse sitoudun siihen, etten aio tavoitella kunnallisia luottamustehtäviä, mikäli pääsen eduskuntaan. Kansanedustajana tulisin rakentamaan kattavan päivystyspisteverkoston koko vaalipiirin alueelle ja käyttäisin aikaani vuoropuheluun vaalipiirin asukkaiden kanssa, lupaa Julkunen.

Kaarlo Julkunen, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki