Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kannanotto ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi

Allergia- ja Astmaliitto ry

Kannanotto ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi

Julkaistu: 16.02.2016 klo 13:48
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto ja Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys ottivat kantaa ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi. Kannanotto osoitettiin maa- ja metsätalousministeriön ruokaosastolle. Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille tuli voimaan 1.4.2015.

Kannanotto ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi

Allergia- ja Astmaliitto ry edustaa allergiasta, astmasta ja atopiasta kärsiviä ihmisiä. Liitto edustaa 34 jäsenyhdistyksensä kautta lähes 20 000 allergista, astmaatikkoa ja atooppista suomalaista. Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry on ruoka-allergioihin erikoistunut Allergia- ja Astmaliitto ry:n jäsenyhdistys.

Asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille tuli voimaan 1.4.2015. Asetuksen mukaan ravintoloiden on ilmoitettava asiakkailleen ruoan sisältämistä yleisistä allergeeneistä. Ilmoitustavaksi riittää helposti havaittava, selkeä ilmoitus siitä, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ja että tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla.

Allergia- ja Astmaliitto ry pyytää asetuksen tarkentamista saamansa palautteen perusteella. Pakkaamattoman ruoan myyjiltä tulee edellyttää allergeenien ilmoittamista tarkemmin kuin yleisellä A-merkinnällä, joka voi viitata mihin tahansa pakkausmerkintälaissa mainitusta 14 eri ruoka-aineesta tai kaikkiin muihinkin ruoka-aineisiin. Yleisesti allergeeneihin viittaava merkintä edellyttää allergiselta lisäselvittelyä ruoan sisällöstä. Se vaikeuttaa sujuvaa asiointia ravintolassa ja osa kokee lisäselvittelyt myös sosiaalisesti kiusallisina.  Ravintolahenkilökunnan suullisesti antamaan tietoon ei myöskään aina luoteta.

Ehdotamme kohteliaimmin, että pakkaamattoman ruoan myynnin yhteydessä edellytettäisiin ilmoitusta vähintään niistä yleisesti allergisoivista ruoan ainesosista, jotka pitää näkyä myös pakkausmerkinnöissä.

- Gluteenia sisältävät viljat eli vehnä (kuten speltti ja kova vehnä (khorasan),
ruis, ohra, kaura tai niiden hybridikannat ja viljatuotteet
- äyriäiset ja äyriäistuotteet
- kananmunat ja munatuotteet
- kalat ja kalatuotteet
- maapähkinät ja maapähkinätuotteet
- soijapavut  ja soijapaputuotteet
- pähkinät: manteli, hassel-, saksan-, cashew-, pekaani-,para-, pistaasi-,  macadamia- ja queensland pähkinä sekä pähkinätuotteet
- maito ja maitovalmisteet
- selleri ja sellerituotteet
- sinappi ja sinappituotteet
- seesaminsiemenet ja seesaminsiementuotteet
- lupiini ja lupiinituotteet
- nilviäiset ja nilviäistuotteet (etenat, simpukat, mustekalat ym.)
- rikkidioksidi ja sulfiitti, joiden pitoisuudet ovat yli 10 mg/kg tai 10 ml/l SO2:na ilmaistuna

Lisätiedot toimituksille

Tuula Jokinen, Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys, dieettikokki, eat, restonomi AMK
ruoka-allergia@kolumbus.fi, p. 045 235 2861 (ma - to klo 10 - 14).
Timo Vanto, Allergia- ja astmaliiton asiantuntijalääkäri, LKT. Dos., lastentautien ja allergologian erikoislääkäri. timo.vanto@allergia.fi

Elina Demir, tiedottaja, Alleriga- ja astmaliitto, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon