Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kalevalainen nainen juhlii Kalevalanpäivän juhlakonsertissa

Pilgrim Oy

Kalevalainen nainen juhlii Kalevalanpäivän juhlakonsertissa

Julkaistu: 20.01.2015 klo 15:44
Julkaisija: Pilgrim Oy

Lehdistötiedote                                                                               21.1.2015

Alkanut vuosi 2015 on Kalevalan, Kantelettaren ja kalevalaisten naisten juhlavuosi. Kanteletar täyttää 175, Kalevala 180 ja Kalevalaisten Naisten Liitto 80 vuotta. 28. helmikuuta Finlandia-talon näyttävässä juhlakonsertissa raikaa historia runoista, loitsuista ja myyteistä aina nykypäivän rap-sovituksiin sekä breakdance-esitykseen. Juhlakonsertin juontavat perinneasuissaan Duudsoneiden Jarppi ja HP.

Kalevalaisten naisten toiminta sai alkunsa oman aikansa yhteiskunnallisen vaikuttajan, kirjailija Elsa Heporaudan, toiminnasta naisten hyväksi. Nykyinen kalevalainen nainen on naisten asialla ja samalla laajan kalevalaisen kulttuuriperinnön polulla. Kalevalaisuus löytää uusia muotoja nykykulttuurista, missä Kalevalaisten Naisten Liiton kokonaan omistaman Kalevala Koru Oy:n koruilla on näyttävä osa. Duudsoneiden itsensä suunnittelema Kalevala Koru Elämän roihu on saanut arvonsa samoista periaatteista kuin Elsan arvot: rohkeus uskoa omiin unelmiinsa, niin että ne muuttuvat todeksi.

Kansanperinteestä kohti uusia unelmia

Alusta lähtien järjestön tarkoituksena on ollut kansanperinteen tunnetuksi tekeminen. Liitto elää nyt uusiutumisen aikaa. Konsertissa juhlistetaankin kalevalaista historiaa näyttävillä esityksillä missä vahvan runouden perinne askeltaa kohti nykypäivän kasvavaa Suomirap-kulttuuria.

- Vahva kansanperinteemme onkin syttynyt uuteen loistoonsa nykypäivän nuorisomusiikissa, iloitsee Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen.

Konsertissa esiintyvät Duudsoneiden Jarpin ja HP:n lisäksi mm. räppäävä kansanmuusikko Matti Pitkänen, Kalevalan nykyrunonlaulajat sekä Vuoden Nuori Pelimanni -tittelin saanut Lempäälän Helkanuoret.

Kantele kaikaa – suomalais-karjalais-tanzanialaisella hurmoksella, Jouhikko raikaa – runolaulu vie hiljaisen haltioitumisen matkalle, Väinämöisen soittoa, tulenloitsua ja hiidenhirven juoksua.

Kolmentoista soittajan, laulajan ja tanssijan voimin herätetään kalevalaiset tarinat ja myytit henkiin Finlandia-talossa Kalevalaisten naisten Kalevalan päivän juhlassa 28.2.2015.

Kansalliseen kulttuuritapahtumaan kutsutaan Suomen ylintä johtoa ja kansanedustajia, julkisuudesta tunnettuja vahvoja naisia ja kaupallisen sekä kulttuurialan korkeinta johtoa.

Liput ovat myynnissä Tiketissä.

Sirpa Huttunen

Kalevalaisten Naisten Liitto ry.

sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi
www.kalevalaistennaistenliitto.fi

Sari Kaasinen
Kalevalaisten Naisten Liitto ry.
sari.kaasinen@sarikaasinen.com
www.kalevalaistennaistenliitto.fi

Kalevalaisten Naisten Liitto:

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinteestä ja kulttuurista kiinnostuneiden ihmisten verkosto. Olemme tarinan kertojia ja kuuntelijoita, harrastajia ja ammattilaisia, elämysten kokijoita ja näkijöitä. Kulttuurin voima kokoaa meidät yhteen. Yhdessä etsimme uusia näkökulmia perinteisiin. Liitossa on jäseniä yhteensä 4000 ja jäsenyhdistyksiä 61, joista neljä toimii Ruotsissa. Kalevalaisten Naisten Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n.

Toimittajalle:
Seuraa kalevalaisten naisten www-sivua,
www.kalevalaistennaistenliitto.fi, niin pysyt juhlahumussa mukana.