Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Johannes Koroman kirja teollisuuden edunvalvonnasta ilmestyy marraskuussa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Johannes Koroman kirja teollisuuden edunvalvonnasta ilmestyy marraskuussa

Julkaistu: 22.09.2015 klo 10:05
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Pääkonsuli Johannes Koroma kirjoittaa Teollisuuden Keskusliiton historiaa. Suomalaisten hyvinvointia rakentamassa –niminen teos kuvaa laajasti ja yksityiskohtaisesti teollisuuden edunvalvontaa ja suhdetta kulloiseenkin poliittisen johtoon. Teos ilmestyy Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana marraskuussa.

Alkuperäisiin dokumentteihin ja moniin haastatteluihin perustuva teos on kuvaus Suomen talouspolitiikasta taistolaisten noususta 1990-luvun laman ratkaisuun saakka. Koroma paljastaa teoksessa ensimmäisen kerran, miten laajoja teollisuuden vastatoimet 1960-luvun vasemmistoradikaalien vaatimuksia vastaan olivat. Inhimillistä näkökulmaa edustava teos sisältää herkullisia yksityiskohtia muun muassa Neuvostoliiton-kaupan loppumisesta, Holkerin hallituksen ja teollisuuden välirikosta sekä teollisuusjärjestöjen tuesta puolueille.

Pääkonsuli Johannes Koroma (s. 1943) oli Etelärannassa johtotehtävissä 1974–76 ja vuodesta 1989. Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton toimitusjohtajana hän vaikutti 1992–2003. Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana Koroma työskenteli 1976–1989 ja Helsingin Sanomain taloustoimituksen esimiehenä 1965–1974. Viime vuosina hän on ollut monissa luottamustoimissa ja jatkanut ahkerana kolumnistina useissa eri medioissa.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 490 0245

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi