Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Esittelyssä Uponor Barrier PLUS – ensimmäinen täysin muovinen juomavesiputki saastuneelle maaperälle.

Uponor

Julkaistu: 08.07.2016 klo 09:15
Julkaisija: Uponor

Kaupunkialueiden saastunut maaperä voi aiheuttaa suuria haittoja ihmisten terveydelle. Joidenkin saastuneesta maaperästä olevien kemikaalien on todettu läpäisevän tavallisen polyeteeniputken. Uponorin uusi Barrier-putki tarjoaa tähän ratkaisun. Ensimmäistä kertaa putken alumiinikerros on korvattu kemikaaleja läpäisemättömällä polymeerillä, joka takaa samalla kestävän ja täysin kierrätettävän putkijärjestelmän.

– Barrier PLUS -putken kehittäminen on oikeastaan lähtenyt liikkeelle asiakkaittemme toiveesta, kertoo Uponor Infran myyntijohtaja Seppo Rautiainen. Tärkein liikkeellepanija oli huoli alumiinisen Barrier-putken kestävyydestä trikloorietyleeni (TCE) yhteydessä. Tämän ratkaisemiseksi Uponorin tuotekehitys turvautui läpäisemättömään polymeeriin, jota on hyödynnetty myös elintarvikepakkauksissa sekä polttoainesäiliöissä. Tuloksena on kansainvälisessä testi-instituutissa testattu monikerroksinen juomavesiputki.

Nyt kehitetty muoviputki soveltuu asennettavaksi myös saastuneeseen maaperään, eikä maaperässä mahdollisesti oleva trikloorietyleeni aiheuta putkeen vahingollista reaktiota, kuten perinteisen alumiinikerrosputken kanssa voi käydä.

Uponor Barrier PLUS -putkea on saatavilla halkaisijoissa 32 - 250 mm. Paineistetun juomavesiputken standardiosat sopivat järjestelmään.

Yhteystiedot:

Uponor Infra Oy
Seppo Rautiainen
myyntijohtaja
M 040 860 7043
E seppo.rautiainen@uponor.com

Julkaisuvapaat kuvat liitteinä. Selventävät kuvatekstit alla.

BarrierPLUS.tif
Putkea on saatavilla halkaisijoissa 32 - 250 mm.

BarrierPLUS_production.tif
Innovaatio, ensimmäistä kertaa läpäisemätön polymeeri korvaa alumiinikerroksen.

BarrierPLUS_installation.jpg
Tuotekehitysprosessin aikana tehtiin myös koeasennuksia, joissa tämän Barrier-putken erinomaiset ominaisuudet todentuivat.

Uponor on johtava kansainvälinen yhtiö, joka tarjoaa tuotteita ja ratkaisuja turvalliseen veden jakeluun, energiatehokkaaseen lämmitykseen ja viilennykseen sekä luotettavaan yhdyskuntatekniikkaan. Yhtiö palvelee asuntorakentamisen, teollisuus-, liike- ja julkisen rakentamisen sekä kunnallistekniikan ja ympäristörakentamisen segmenttejä. Uponorin palveluksessa on noin 3 700 henkeä 30 maassa, etupäässä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Vuonna 2015 Uponorin liikevaihto oli noin 1 050 miljoonaa euroa. Uponor Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.uponor.fi