Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Anette Karlsson: Milloin kaverikapitalismi päättyy?

Sosialidemokraattiset Naiset

Anette Karlsson: Milloin kaverikapitalismi päättyy?

Julkaistu: 02.09.2016 klo 11:33
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Uudenmaan Demarinaisten puheenjohtaja Anette Karlsson on tyytyväinen, että opposition ja järjestöjen pitkäjänteinen työ tuotti tulosta, kun hallitus luopui päivähoitomaksujen korotuksista. Valitettavasti hallituksen muu politiikka varhaiskasvatuksen osalta, kuten subjektiivisen päivähoito-oikeuden romuttaminen ja ryhmäkokojen kasvattaminen, on ollut lyhytaikaista ja haitallista.

- Laadukas ja kaikkien saatavilla oleva varhaiskasvatus on yksi parhaimmista keinoista vähentää koulutuksen ja köyhyyden periytymistä, kaventaa tuloeroja sekä lisätä kansalaisten hyvinvointia.

Tuloerojen kaventaminen ja köyhyyden vähentäminen ei ole tämän hallituksen agendalla, sillä vuoden 2017 budjetti sisältää indeksisidonnaisten etuuksien jäädytyksen lisäksi leikkauksia useisiin sosiaalietuuksiin ja lapsilisiin. Hallituksella ei näytä olevan lainkaan ymmärrystä siitä miten valtava merkitys jokaisella eurolla on pienituloisten arjessa.

- Hallituksen käyttämä välttämättömyyden retoriikka on uskomatonta kuultavaa. Samaan aikaan kun lapsiperheiltä ja pienituloisimmilta leikkaamista perustellaan taloustilanteen pakottavuudella, on budjetissa kuitenkin varaa muun muassa miljoonaperintöjen veronalennuksiin. Hallituksen budjetissa ei ole prioriteetit kohdallaan. Milloin hallituksen “kaverikapitalismi” päättyy ja Suomen etu nostetaan etusijalle?

Lisätietoja,

Anette Karlsson