Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » ALEKSANTERIN TEATTERI TÄYTTÄÄ 135 VUOTTA

ALEKSANTERIN TEATTERI TÄYTTÄÄ 135 VUOTTA

Julkaistu: 02.03.2015 klo 15:36
Julkaisija: Aleksanterin teatteri

TIEDOTE                                                                      2.3.2015
Vapaa julkaistavaksi heti

ALEKSANTERIN TEATTERI TÄYTTÄÄ 135 VUOTTA

Aleksanterin teatteri täyttää 135 vuotta 30. maaliskuuta 2015. Ensimmäiset neljäkymmentä vuotta Venäläisenä teatterina ja sittemmin vuosikymmenten ajan Suomen Kansallisoopperana ja balettina tunnettu kulttuuritalo toimii nykyään yksityisenä vierailuteatterina. Vierailuteatterin ohjelmisto koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä tanssista, teatterista, musiikista ja muista esitystaiteen lajeista – kuten 135 vuotta sitten. Vuosittain eri tuotantoja on noin 70, joista nähdään noin 250 esitystä. Katsojia käy vuoden aikana lähes 80 000.

Aleksanterin teatterin johtajan Reima Jokisen mukaan teatterin tekeminen on muuttunut huomattavasti viime vuosina. Yhä useampi teatteri pyrkii suunnittelemaan tuotannot katsojan näkökulmasta. Lisäksi teatterialan työehtosopimus on muuttanut toimintatapoja etenkin neljänkymmenen viime vuoden aikana.

- Näyttelijät valitaan yhä useammin yksittäisten tuotantojen perusteella. Aleksanterin teatteri oli ensimmäinen teatteri, jonka toiminnassa tehtiin rakenneuudistus ennen kuin , Jokinen kertoo.

Teatterissa on kuusi tanssi- ja harjoitussalia ja teatterin tiloissa pitää toimistoaan 23 eri kulttuurialan organisaatiota. Harjoitussalikäyntejä kertyy 190 000 käyntiä. Talossa on mm. Tero Saarinen Companyn residenssi. Aleksanterin teatteri ei kuulu teatterilain piiriin eikä saa yhteiskunnan tukea toiminnalleen. Kiinteistö siirtyi vuoden 2005 alussa Senaatti-kiinteistöjen hallintaan.

Helsingin Venäläi­nen teatteri käynnisti toimintansa vuonna 1868 Engelin suunnitte­lemassa Arkadia-teatterissa. Teatteri tarvitsi pian oman rakennuksensa, joka valmistui Bulevardille kreivi Nikolai Adlerbergin aloitteesta lokakuussa 1879. Uusi rakennus nimettiin keisari Aleksanteri II:n mukaan. Avajaisjuhlassa vuonna 1880 italialainen ooppe­raseurue esitti Gounod'­n Faustin.

Aleksanterin teatteri juhlii syntymäpäiväänsä ainutlaatuisella juhlagaalalla maanantaina 30.3.2015. Ohjelmassa on kaikkea sitä, mitä talo on tarjonnut jo 135 vuoden ajan – balettia, oopperaa, puheteatteria, musiikkia ja viihdettä.

Lisätiedot:
Teatterinjohtaja Reima Jokinen, 050 736 254, reima.jokinen@aleksanterinteatteri.fi
Tuottaja Saija Nisula, 0400 353 079, saija.nisula@aleksanterinteatteri.fi