Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Sisäilmaongelmat eivät katso vuodenaikaa

Sisäilmaongelmat eivät katso vuodenaikaa

Julkaistu: 09.06.2014 klo 11:06
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Sisäilmaongelma on vakava asia ja se vaikuttaa sairastuneen lisäksi koko hänen elinpiiriinsä. Näin kirjoittaa eräs Sisäilmaongelma: näin sen koin -keruun vastaaja:

Minulle oli hyvin vaikea olla pois töistä, kun en kotona ollessani ollut juuri lainkaan kipeä. Opettajana tunsin suurta vastuuta oppilaiden edistymisestä ja koin erittäin raskaaksi sen, että jouduin aina ilmoittamaan työpaikalle jääväni taas sairauslomalle. Koska sairausloma määrättiin aina viikko kerrallaan, ei luokkaan voitu palkata pidempiaikaista sijaista. Sijaisen vaihtuessa minä yritin aina antaa ohjeita siitä, mitä luokassa pitäisi tehdä, vaikken itsekään ollut täysin perillä siitä, mitä edelliset sijaiset olivat tehneet.

Kerro meille oma tai läheisesi tarina. Olemme kiinnostuneita kaikkien kokemuksista!

Sisäilmaongelman laajuudesta huolimatta tällä hetkellä on olemassa hyvin vähän tutkittua tietoa siitä, millaisia kokemuksia ihmisillä sisäilmaongelmista on. Hengityssairauksien tutkimussäätiö tukee nyt tätä sisäilmaongelmien tutkimusta ja kirjoituksesi tulee olemaan osa tutkimusaineistoa. Tutkimuksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että saamme myös sinun vastauksesi.

Sisäilmaongelma voi koskettaa sinua parhaillaan tai se voi olla jo mennyttä elämääsi. Olet saattanut joutua tekemisiin sisäilmaongelman kanssa asukkaana, työntekijänä, esimiehenä, oppilaana, vanhempana, isännöitsijänä, taloyhtiön hallituksen jäsenenä, kiinteistön omistajana, vuokranantajana. Kohtaamispintoja on lukemattomia.

Sisäilmaongelma on voinut vaikuttaa sinuun ja/tai läheisiisi monin tavoin: terveys, psyykkinen hyvinvointi, talous, ihmissuhteet, asumisjärjestelyt, työjärjestelyt, maailmankuva jne. Jokaisen tarina on tärkeä. Kuvaa kokemuksiasi mahdollisimman monipuolisesti, yksityiskohtaisesti ja kattavasti. Voit hyödyntää kirjoituksessasi alla olevia kysymyksiä:

• Miten sisäilmaongelmat liittyvät elämääsi?
  • Milloin ongelmat alkoivat ja mihin ne liittyivät?
  • Miten sisäilmaongelma vaikutti ja/tai vaikuttaa sinuun/läheisiisi?
  • Kuinka olet pyrkinyt ratkaisemaan tilannetta ja millaisia vaiheita siinä on ollut?
  • Millaista apua tai tukea olet saanut? Millaista tukea tarvitsisit?
  • Mitkä tekijät mahdollisesti vaikeuttavat/vaikeuttivat tai edistävät/edistivät ongelman ratkaisemista?
  • Mikä on tilanteesi nyt?

Kirjoituksesi tulee ensiksi tutkija Eerika Finellin käyttöön ja tämän jälkeen se arkistoidaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan ja Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon tutkimuskäyttöön.

30.11.2014 mennessä vastanneiden ja yhteystietonsa ilmoittaneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Jos et halua, että nimesi arkistoidaan kirjoituksesi yhteyteen, valitse vastauslomakkeessa kohta ”Kirjoitukseni saa arkistoida tutkimuskäyttöön nimettömänä SKS:n kansanrunousarkistoon”.

Tutustu vastausohjeisiin: http://www.finlit.fi/kra/keruut/sisailma.pdf

Vastaa verkossa: http://www.finlit.fi/arkistot/keruut/sisailma/

Tutkija Eerika Finell, eerika.finell@helsinki.fi
SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi