Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » LVI-ala vetää nuoria

LVI-ala vetää nuoria

Julkaistu: 07.01.2014 klo 09:22
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

LVI-alan suosio on korkealla tasolla opiskelupaikkaa hakevien nuorten keskuudessa. Useista muista tekniikan aloista poiketen talotekniikan perustutkinnon vetovoimaluku on kasvanut viimeiset kolme vuotta. LVI-alan vetovoiman uskotaan jatkuvan korkeana kevään yhteishaussa.

- Suosion taustalla on kiinnostavan ammatin lisäksi työllisyystilanne. LVI-asennusalalla työllisyyttä parantavat korjausrakentaminen ja palveluliiketoiminnan kasvu. Näillä sektoreilla tilanteen arvioidaan pysyvän kohtuullisen vakaana talouden ongelmista huolimatta, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä kertoo.

Suosiota selittää myös se, että nuorilla on totuudenmukaisempi kuva LVI-alan työtehtävistä kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Työympäristöt ja -välineet ovat kehittyneet huimasti takavuosien tasosta. Ammatti on itsenäinen, ja siihen liittyy paljon tiedonhankkimiseen, töiden suunnitteluun ja laadunhallintaan liittyviä tehtäviä. Myös vuorovaikutustaidot ja palveluosaaminen kuuluvat nykyään jo perusvaatimuksiin.

- Talotekniikan perustutkinto uudistui vuonna 2010. Nyt sen rakenne ja ammattitaitovaatimukset vastaavat paremmin työelämän tarpeita. Tähänastiset kokemukset ovatkin olleet erittäin positiivisia. Tutkinto antaa erinomaiset valmiudet LVI-asennuksiin liittyviä työtehtäviä varten myös tulevaisuudessa, uudistustyön läpiviennistä vastannut yli-insinööri Arto Pekkala Opetushallituksesta sanoo.

Syksyllä 2014 alkaa talotekniikan perustutkintoon johtava koulutus 46 opetuspisteessä ympäri Suomea.

Vetovoimaluku kertoo ensisijaisten hakijoiden määrän suhteessa tarjolla olleisiin aloituspaikkoihin.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, puh. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, puh. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.