Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lahden kansainvälinen massastabilointikonfrenssi kiinnosti - osallistujia 25 eri maasta

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Julkaistu: 23.04.2015 klo 15:41
Julkaisija: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Lahdessa järjestettiin 22.-24.4.2015 kansainvälinen massastabilointimenetelmiin liittyvä konferenssi, joka veti Lahden Sibeliustaloon runsaat 140 aiheesta kiinnostunutta vierasta. Osallistujia oli peräti 25 eri maasta, mm. Vietnamista, Intiasta, Meksikosta, USA:sta, Kanadasta ja Kiinasta. Konferenssin puhujina oli joukko kansainvälisiä asiantuntijoita Suomesta, Japanista, USA:sta, Kiinasta, Kanadasta ja Meksikosta. Jo toista kertaa järjestetyn konferenssin järjestelyistä vastasivat yhteistyössä Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, ALLU Stamix Oy, Ramboll, Lemminkäinen, RuSol, Nordkalk, Finnsementti sekä KFS Finland.

Konferenssi onnistui järjestäjien mielestä hyvin niin aiheiden kuin osallistujamääränkin suhteen. ”Rekisteröinnin yhteydessä ilmoittautuneille tehdystä kyselystä ilmeni, että osallistujia kiinnostavat erityisesti teknologia sekä menetelmän erilaiset käyttökohteet. Ja juuri näistä aiheista pyrimme konferenssissa myös kertomaan”, toteaa ALLU Stamix Oy:n toimitusjohtaja Kauko Pylväs.  ”Tavoitteena oli saada sata osallistujaa ja tuon määrän ylitimme hienosti”.

Massastabiloinnilla säästetään luonnonvaroja ja kustannuksia

Massastabilointi on menetelmä, jossa maaperää vahvistetaan lisäämällä maamassaan sideainetta.  Käyttökohteita ovat muun muassa erilaiset pehmeiköt, saastuneet maamassat ja ruoppauslietteet.  Stabiloiduille alueille on rakennettu teollisuusalueita, junaratoja, urheilukenttiä, sataman konttialueita, teitä jne. Mahdollisuuksia on lukemattomia ja kysyntä kasvaa edelleen, koska monissa kohteissa ympäristövaikutukset halutaan ottaa entistä enemmän huomioon.

Sari Pekkala
ALLU Finland Oy
sari.pekkala@allu.net

Juha Määttä