Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Kaukolämpöä kului lokakuussa hieman viimevuotista enemmän

Energiateollisuus ry

Kaukolämpöä kului lokakuussa hieman viimevuotista enemmän

Julkaistu: 04.11.2014 klo 08:58
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Kaukolämpöä käytettiin lokakuussa 2 869 gigawattituntia (GWh), mikä on noin kuusi prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden lokakuussa. Lokakuun kaukolämmön käyttö koko Suomen tasolla vastasi pitkäaikaista keskiarvoa.

Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa lokakuu oli kuitenkin 2…3 astetta normaalia kylmempi, joten siellä kaukolämmön tarve kasvoi yli 10 prosenttia normaalia lokakuuta suuremmaksi.

Vuositasolla kulutus 4 prosenttia vuotta 2013 pienempää

Kokonaisuutena vuosi 2014 on ollut edellistä vuotta lämpimämpi, joten kaukolämmön kulutus on jäänyt alle vuoden 2013 kulutuksen. Kaukolämpöä on lokakuun loppuun mennessä myyty 23 550 GWh. Lämmityksen tarve kaukolämpörakennuksissa on jäänyt noin neljä prosenttia viimevuotista pienemmäksi. Normaalivuoteen verrattuna kaukolämmön tarve on ollut noin kahdeksan prosenttia pienempi.

Kaukolämmön arvonlisäverollinen laskutus oli lokakuussa yhteensä 210 miljoonaa euroa. Kaukolämpöasukkaan tämänvuotinen lämpölasku on lämpimän sään vuoksi jäänyt kerrostalossa keskimäärin 45 euroa, omakotiasukkaan 84 euroa normaalia pienemmäksi.

Liite: Kaukolämmön kulutus kuukausittain 2010-2014

Lisätiedot: