Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Espoon siunauskappelin ja krematorion käyttöönotto viivästyy

Espoon seurakunnat

Espoon siunauskappelin ja krematorion käyttöönotto viivästyy

Julkaistu: 23.10.2014 klo 09:48
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon siunauskappelin ja krematorion käyttöönotto viivästyy. Tämänhetkisten tietojen mukaan remontti valmistunee huhtikuuhun 2015 mennessä. Tuhkaukset ja siunaukset aloitetaan tämän jälkeen heti, kun se on mahdollista.

Siunauskappelin hautausmaan käyttöön ja hautauksiin sekä hautausmaan pysäköintipaikan käyttöön rakennustyöt eivät vaikuta. Kappelin edustan parkkipaikalle saa pysäköidä inva-luvalla.

Krematorion peruskorjauksen aikana vainajia voidaan tuhkata pääkaupunkiseudun muissa krematorioissa. Näitä ovat Krematoriosäätiön Helsingin Hietaniemen krematorio sekä Helsingin seurakuntayhtymän krematoriot Honkanummella ja Malmilla.

Myös siunauskappeli on poissa käytöstä peruskorjauksen ajan. Hautaan siunaamiset on keskitetty Kellonummen kappeliin ja Espoon seurakuntien muihin tiloihin. Hautaukset jatkuvat normaalisti kaikilla hautausmailla.

Espoon seurakuntayhtymän hautatoimisto sekä pääkaupunkiseudun hautaustoimistot neuvovat omaisia ja hoitavat käytännön järjestelyjä tilanteen johdosta. Espoon seurakuntayhtymä pahoittelee tilanteesta omaisille aiheutuvaa vaivaa.

Espoon siunauskappelin peruskorjaus aloitettiin marraskuussa 2013. Rakennusta laajennetaan noin 500 neliöllä. Krematorioon rakennetaan savukaasujen puhdistusjärjestelmä. Rakennukseen tulee lisätiloja mm. vainajien säilytykselle, huoltotilaa hautausmaiden koneille sekä asianmukaiset sosiaali- ja toimistotilat työntekijöille. Siunauskappelin eteiseen rakennetaan esteetön yleisö-wc.

Siunauskappeli on rakennettu vuonna 1963. Sen yhteydessä oleva krematorio otettiin käyttöön vuonna 1964, kolmantena krematoriona Suomessa.

• Hautaamiseen ja siunausvarauksiin liittyvät asiat: hautatoimisto, puh. 09 8050 2200
  • Krematorion ja kappelitoiminnan osalta: kappelityönjohtaja Tuula Myllys, puh. 09 8050 2415
  • Rakennustöiden osalta: projekti-insinööri Heimo Haiko, puh. 09 8050 2320

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi