Etusivu » Tiedotteet » Kemianteollisuus » Varhaiseen Alzheimerin tautiin kehitetty uusi ravitsemushoito

Varhaiseen Alzheimerin tautiin kehitetty uusi ravitsemushoito

Julkaistu: 10.01.2014 klo 09:00
Julkaisija: Nutricia Medical

Varhaiseen Alzheimerin tautiin kehitetty uusi ravitsemushoito

Helsinki, 10.1.2014

Varhaisen Alzheimerin taudin ravitsemushoitoon suunniteltu kliininen ravintovalmiste Souvenaid on saatavissa Suomen apteekeista helmikuun 2014 alusta ilman reseptiä. Kliinisissä tutkimuksissa on todettu, että Souvenaidista on hyötyä varhaista Alzheimerin tautia sairastaville.1,2  Souvenaidia käytetään terveydenhuollon henkilöstön ohjauksessa.

Varhaisen Alzheimerin taudin peruspiirteisiin kuuluu synapsien eli hermosolujen välisten viestiyhteyksien katkeaminen. Uusien synapsien muodostumiseksi tarvitaan tiettyjä ravintoaineita. Tutkimuksissa on havaittu, että varhaista Alzheimerin tautia sairastavilla on aivoissaan ja veressään niukasti kyseisiä ravintoaineita. Samanaikaisesti heillä on myös sairaudesta johtuen lisääntynyt tarve samoille ravintoaineille patologisen prosessin vaikutusten kompensoimiseksi. 3,4,5,6,7

Cochrane-tutkijaverkoston tuoreimpien katsausten mukaan ei ole vielä riittävää tieteellistä näyttöä siitä, että yksittäiset ravintoaineet voisivat johtaa parempiin tuloksiin Alzheimerin tautia sairastavilla, vaikka heillä monien ravintoaineiden pitoisuudet jäävätkin heikoksi. 8,9,10

Nutrician kehittämä Souvenaid on uusi ravitsemuksellinen lähestymistapa varhaisen Alzheimerin taudin hoitoon. Souvenaidin kehitystyön taustalla on yli kymmenen vuoden tutkimustyö. Souvenaidia tutkitaan tällä hetkellä myös EU:n rahoittamassa monikansallisessa tutkimushankkeessa (LipiDiDiet), jota johdetaan Itä-Suomen yliopistosta.11

Souvenaid sisältää ainutlaatuisen yhdistelmän ravintoaineita, joita esiintyy luontaisesti ruoassa, mutta riittäviä ravintoainemääriä on vaikea saada normaalista ruokavaliosta. Souvenaidin sisältämät ravintoaineet ovat erityisen tärkeitä varhaista Alzheimerin tautia sairastaville. Tutkimuksissa on havaittu, että Souvenaidiin lisätyn uridiinin, koliinin, kalaöljyn, fosfolipidien sekä B-vitamiinien ja antioksidanttien yhdistelmä on tärkeä uusien synapsien muodostumiseksi.7

-        Alzheimerin tautia ei tulisi nähdä osana ikääntymistä, vaan vakavana ja etenevänä aivosairautena, joka estää meitä luomasta uusia muistoja. Ikääntymisen myötä kehon kyky hyödyntää ravintoaineita heikkenee, ja erityisesti Alzheimerin tautiin sairastuneilla on todettu puutteita tietyistä ravintoaineista, yleislääketieteen erikoislääkäri, LT Ari Rosenvall sanoo.

-       Alzheimerin tautia sairastavien on usein vaikea saada tarvitsemansa ravintoaineet normaalin tasapainoisen ruokavalion kautta tai lisätä päivittäin nautitun ruoan määrää. Ravitsemushoito on uusi mielenkiintoinen tutkimusalue Alzheimerin taudin hoidossa. Alustavat tulokset näyttävät, että siitä olisi hyötyä taudin varhaisessa vaiheessa, Rosenvall jatkaa.

Sairastuneet hyötyvät varhaisesta hoidosta

-       Alzheimerin taudin diagnoosi asettaa niin sairastuneet kuin heidän omaisensakin kovan paikan eteen. Siksi olisi tärkeää saada sairastuneet mahdollisimman nopeasti hoidon piiriin, Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen korostaa.

Muistisairauksiin sairastuu 36 suomalaista päivässä eli vuosittain noin 13 000 henkilöä. Sairastuneiden määrä kasvaa nopeasti. Vuonna 2010 vähintään keskivaikeaa muistisairautta sairasti arviolta reilu 95 000 ja lievää noin 30 000–35 000 henkilöä. Vuonna 2020 vähintään keskivaikeaa muistisairautta sairastaa arviolta 130 000 henkilöä. 12

Souvenaidin käyttö

Terveydenhuoltohenkilöstön ohjauksessa käytettävä Souvenaid on tarkoitettu varhaisen Alzheimerin taudin pitkäaikaiseen hoitoon ja päivittäinen annostus on yksi pullo. Se kannattaa nauttia päivittäin aina samaan aikaan, esimerkiksi osana aamiaista, että se olisi helpompi muistaa.

Souvenaid on gluteeniton ja vähälaktoosinen ravintovalmistejuoma, josta on kaksi makuvaihtoehtoa: mansikka ja vanilja. Souvenaid myydään neljän kappaleen pakkauksissa, ja yhden pullon hinta on noin 3,90 euroa.

Nutricia Medical Oy

Päivi Pakarinen, toimitusjohtaja

p. 0400 704 252, s-posti: paivi.pakarinen@nutricia.com

yleislääketieteen erikoislääkäri, LT Ari Rosenvall

Viitteet

1. Scheltens P, Kamphuis PJ, Verhey FR, Olde Rikkert MG, Wurtman RJ, Wilkinson D, Twisk JW, Kurz A. Efficacy of a medical food in mild Alzheimer’s disease: A randomized, controlled trial. Alzheimers Dement 2010;6(1):1-10.e1.
  2. Scheltens P; Twisk JW; Blesa R; Scarpini E; Von Arnim CA;  Bongers A; Harrison J; Swinkels SH; Stam CJ; De Waal H;  Wurtman RJ; Wieggers RL; Vellas B;  Kamphuis PJ.  Efficacy of Souvenaid in mild Alzheimer’s disease: results from a randomized, controlled trial. Journal of Alzheimer’s disease: JAD 2012;31(1):225-36.
  3. Smach MA, Jacob N, Golmard J-L et al. Folate and homocysteine in the cerebrospinal fluid of patients with Alzheimer's disease or dementia: a case control study. Eur. Neurol. 2011;65(5):270-8.
  4. Glasø M, Nordbø G, Diep L, Bøhmer T. Reduced concentrations of several vitamins in normal weight patients with late-onset dementia of the Alzheimer type without vascular disease. J Nutr Health Aging. 2004;8(5):407-13.
  5. Lopes da Silva S, Elemans S et al. Plasma nutrient status of patients with Alzheimer's disease: Systematic review and meta-analysis. Alzheimer’s and Dementia 2013:1-18.
  6. Mi W, van Wijk N, Cansev M, Sijben JW, Kamphuis PJ. Nutritional approaches in the risk reduction and management of Alzheimer’s disease. Nutrition 2013;29:1080-89.
  7. van Wijk N, Broersen LM, de Wilde MC, Hageman RJ, Groenendijk M, Sijben JW, Kamphuis PJ. Targeting synaptic dysfunction in Alzheimer’s disease by administering a specific nutrient combination. JAD 2014 in press (accepted 23.7.2013).
    1. Malouf R, Grimley Evans J. Folic acid with or without vitamin B12 for the prevention and  treatment of healthy elderly and demented people. Cochrane Database Syst Rev. 2008;(4):CD004514
    2. Farina N, Isaac MG, Clark AR et al. Vitamin E for Alzheimer's dementia and mild cognitive impairment. Cochrane Database Syst Rev. 2012;11:CD002854.
    3. Malouf R, Areosa Sastre A. Vitamin B12 for cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD004326.
    4. European Commission website. LipiDiDiet: http:ec.europa.eu/research/bioeconomy/lipidiet_en.htm [Accessed December 2012]
    5. Kansallinen muistiohjelma 2012 - 2020. Tavoitteena muistiystävällinen Suomi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2012:10. [National Memory Programme 2012 - 2020. Creating a “memory-friendly” Finland. Finnish Ministry of Social Affairs and Health, reports and memorandums 2012:10.]

SOURCE Nutricia Advanced Medical Nutrition