Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Uusi kampusapplikaatio tilojen varaamiseen ja navigointiin – Aalto-yliopiston monialaosaamisella hyötyjä opiskelijoille

Aalto-yliopistokiinteistöt Oy

Julkaistu: 15.09.2016 klo 08:30
Julkaisija: Aalto-yliopistokiinteistöt Oy

Yliopisto-opiskelu on hektistä ja kurssiluontoista. Opiskelijoiden antaman palautteen perusteella tiloja ryhmä- ja projektitöihin on niukasti saatavilla. Kuitenkin samaan aikaan yliopistotilojen käyttöasteissa on potentiaalia parantaa. Aalto Space -mobiilisovelluksen avulla opiskelijat voivat helposti löytää ja varata sopivan vapaan tilan erilaisiin työskentelytarpeisiin.

Aalto Space -mobiilisovelluksen avulla vapaita tiloja tehdään näkyviksi ja tarjotaan varattaviksi opiskelijoille näppärästi ja nopeasti Otakaari 1:n kandidaattikeskuksessa. Mobiilisovellus integroituu saumattomasti nykyiseen tilavarausjärjestelmään ja on laajennettavissa myös muihin Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen rakennuksiin. ”Aalto Space -mobiilisovellusta on kehitetty erilaisin osallistavin ja yhteiskehittelyn menetelmin. Ideointivaiheen toiveiden tynnyristä valikoitui kampuskokemuksen parantaminen erityisesti tilavaraukseen ja sisätilanavigointiin liittyen. Pilotointivaiheen ensimmäiset käyttäjäpalautteet ovat olleet rohkaisevia. Jatkossa on tarkoitus kehittää uusia ominaisuuksia Aalto-mobiilisovellusten perheeseen”, kertoo Satu Kankaala, Head of Business Development Aalto CRE:sta.

Tilavarauksen lisäksi mobiilisovellus tarjoaa tilahaku-, sisänavigointi- ja hätäviestintätoiminnallisuudet. Aalto Space -mobiilisovellukselle tavoitellaan alussa tilojen käyttöasteen kaksinkertaistamista ja jatkossa huomattavasti suurempaa hyötyä esimerkiksi tilojen viikonloppukäytön ja yrityskäyttäjien myötä.

Sovelluksen kehittämiskumppaneina laajan Aalto-yhteisön tukena on ollut suomalaisia pienyrityksiä niin liiketoimintamuotoilun kuin mobiilipalvelukehittämisen aloilta. Kaikkia toimijoita on yhdistänyt kokeileva ja käyttäjäkeskeinen Lean Startup -toimintamalli.

Hyödynnettävän sisänavigointiteknologian kehittänyt yritys on saanut alkunsa Aalto-yliopiston innokkaista opiskelijoista, jotka jatkoivat diplomityönä toteutetun mallinnusmenetelmän Nimble Devices -nimiseksi kasvuyritykseksi. Sovelluksen jatkokehityksen yhteistyökumppanina on Aalto Ventures Programmista tuulta purjeisiinsa saanut yritys Viima Solutions. Työkalun avulla kaikki kehitysideat kerätään yhteen keskitettyyn paikkaan ne arvotetaan ketterästi käyttäjiä ja sidosryhmiä osallistaen.

Satu Kankaala
Head of Business Development
Aalto CRE
satu.kankaala@aalto.fi

Haastattelupyynnöt

Milla Uusitalo
Viestintäasiantuntija
Aalto CRE
milla.uusitalo@aalto.fi

Aalto University
Campus & Real Estate (ACRE)
Lämpömiehenkuja 2 A
www.aaltocre.fi

Aalto University Campus & Real Estate eli Aalto CRE (Aalto-yliopistokiinteistöt Oy) on osa Aalto-yliopistokonsernia. Aalto CRE vuokraa monimuotoisia tiloja Otaniemestä ja Töölöstä, Aalto-yliopiston ytimestä. Aalto CRE on luomassa Otaniemeen kansainvälistä innovaatiohubia, jossa yhdistyvät kohtaamiset, joustavuus ja innovatiiviset ympäristöt merkittävän arkkitehtuurin ja ainutlaatuisen luonnon keskellä. Konkreettista lisäarvoa vuokralaisille luodaan tarjoamalla tiloja teollisen internetin kampuksen kyljestä, hyvinvointiteknologian juurilta, uusien toimintakonseptien keskeltä.