Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Työttömyysturvaetuuksien menojen kasvu hidastui vuonna 2015

Kela

Työttömyysturvaetuuksien menojen kasvu hidastui vuonna 2015

Julkaistu: 07.10.2016 klo 11:49
Julkaisija: Kela

Kela ja työttömyyskassat maksoivat työttömyysturvaetuuksia viime vuonna 6 % enemmän kuin edellisvuonna. Edeltävinä vuosina etuusmenot kasvoivat yli 10 %:n vauhtia.

Työttömyysetuuksia ja vuorottelukorvauksia maksettiin kaikkiaan 5 064 miljoonaa euroa vuonna 2015.Kela maksoi työttömyyden perusturvaetuuksia 2 091 miljoonaa euroa, mikä on 7 % enemmän kuin vuonna 2014. Työttömyyskassat maksoivat ansiosidonnaisia etuuksia 2 973 miljoonaa euroa, 5 % edellisvuotta enemmän.

Ansiopäivärahan keskimääräinen päiväkorvaus kääntyi laskuun vuonna 2015. Keskimääräinen ansiopäiväraha vuonna 2015 oli 66,98 euroa päivässä eli 1440 euroa kuukaudessa. Määrä on 2 % pienempi kuin edellisvuonna. Työmarkkinatuen suuruus oli keskimäärin 35,72 euroa päivässä eli 768 euroa kuukaudessa. Määrä oli 1 % suurempi kuin vuonna 2014.

Suurimman laskun työttömyysturvasta maksaa valtio. Sen rahoitusosuus oli viime vuonna 2,7 miljardia euroa eli 53 % työttömyysturvamenoista. Valtion osuus ansioturvan rahoituksesta oli 38 % ja perusturvasta 75 %. Työttömyysvakuutusrahaston keräämillä vakuutusmaksuilla rahoitettiin työttömyysturvaetuuksien menoja 1,8 miljardia euroa, josta valtaosa meni ansioturvaan.

Kuntien rahoitusvastuu työmarkkinatuesta laajeni vuoden 2015 alussa. Kuntien rahoittama summa nousi viime vuonna 408 miljoonaan euroon. Kunnat rahoittivat 20 % työttömyyden perusturvasta vuonna 2015. Ansioturvan rahoitukseen kunnat eivät osallistu.

Lue lisää Kelan ja Finanssivalvonnan yhteisestä tilastojulkaisusta:
Tilasto Suomen työttömyysturvasta 2015

Kelan tilastoryhmä, pääsuunnittelija Heidi Kemppinen, puh. 020 634 1307
etunimi.sukunimi@kela.fi

tyottomyysturva_infograafi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta