Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Tervetuloa Tampereen Alihankinta 2014 -messuille 16.–18.9.

Tampereen Messut

Tervetuloa Tampereen Alihankinta 2014 -messuille 16.–18.9.

Julkaistu: 15.09.2014 klo 02:40
Julkaisija: Tampereen Messut

Teollisuuden ykkösmessutapahtuma Alihankinta 2014 alkaa tiistaina 16.9. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Kolme päivää kestävät kansainväliset teollisuuden alihankinnan ammattimessut kokoavat saman katon alle 1000 näytteilleasettajaa 21 maasta. Uusia näytteilleasettajia viime syksyyn verrattuna messuilla on yli 200. Ulkomaalaisia yrityksiä on noin 120.

– Alihankinta tarjoaa jälleen tuhannen näytteilleasettajan kattauksen korkeatasoista alihankintaosaamista. Messut täyttyivät tänäkin vuonna hyvissä ajoin ja ilman osastopaikkaa jäi vielä toista sataa yritystä. Huomioitavaa kuitenkin on, että messuilla on yli 200 uutta näytteilleasettajaa, jotka eivät olleet mukana viime syksynä. Tämä tarkoittaa, että täältä löytyy täysin uutta sisältöä yhden normaalin ammattimessutapahtuman verran. Moni uskoo Alihankinnan toistuvan samanlaisena vuodesta toiseen, mutta uudistusta tapahtuu merkittävästi, vaikka valtaosa näytteilleasettajista onkin mukana joka vuosi. Kaikki yritykset tuovat tuoreita ajatuksia ja ratkaisuja tapahtumaan, sillä näytteilleasettajat esittelevät näillä messuilla yli 2000 uutta innovaatiota vuosittain. Vastaavaa tarjontaa ei ole muualla, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jani Maja Tampereen Messut Oy:stä.

Messujen teemaksi on tänä vuonna valittu koneenrakennus, mikä koskettaa suurinta osaa messujen tuhannesta näytteilleasettajasta. Teema näkyy laajasti tapahtuman ohjelmasisällössä. Ajankohtaisina aiheina messuilla puhuttavat talous ja maailmantilanteen vaikutukset, vienti ja kansainvälistyminen, yritysten kilpailukykyä parantavat keinot sekä markkinointiosaamisen parantaminen.

Messut avaa tiistaina klo 10 pidettävissä avajaisissa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen. Teemapuhujana nähdään Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela. Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry julkistaa avajaisissa valintansa vuoden 2014 päähankkijaksi ja alihankkijaksi. Messuihin tutustuu avajaispäivänä myös Viron Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Anne Sulling.

Matti Vanhasen haastattelu TähtiUutiset-verkkolehdessä: ”Jokainen kilpailu on voitettava yritystasolla”
Juho Nummelan Alihankinta-kolumni: ”Suomalaisella osaamisella on merkitystä menestykseemme”

AVAJAISET:
tiistaina 16.9.2014 klo 10.00–10.45, Pääaula (1. krs)

• Tervehdyssanat
    toimitusjohtaja Hannu Vähätalo, Tampereen Messut Oy
  • Avauspuhe
    toimitusjohtaja Matti Vanhanen, Perheyritysten liitto
  • Teemapuhe
    toimitusjohtaja Juho Nummela, Ponsse Oyj
  • Vuoden Päähankkijan ja Vuoden Alihankkijan palkitseminen
    Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
    hallituksen puheenjohtaja Pekka Orne
    palkintolautakunnan puheenjohtaja Kari Sorjonen
  • Vuoden Päähankkijan kiitossanat
  • Vuoden Alihankkijan kiitossanat
  • avajaiset juontaa Marianne Harjula
  • musiikkiesitykset dj Juhis.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE:
tiistaina 16.9.2014 klo 11.00–12.00, Mars (Seminaarikeskus, 2. krs).

• toimitusjohtaja Matti Vanhanen, Perheyritysten liitto
  • toimitusjohtaja Juho Nummela, Ponsse Oyj
  • Vuoden Päähankkija 2014
  • Vuoden Alihankkija 2014
  • toimitusjohtaja Harri Kulmala, FIMECC Oy
  • ÄLYNYSSEkilpailun voittajan julkistaminen ja voittajan puheenvuoro
  • toimitusjohtaja Tarja Virmala, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry
  • puheenjohtajana viestintäpäällikkö Tanja Järvensivu, Tampereen Messut Oy.

MEDIALOUNAS:
tiistaina 16.9.2014 klo 12.00–13.00, Ravintola Arlanda (1. krs)

• Lounaalle osallistuvat median lisäksi mm. avajaisten ja tiedotustilaisuuden puhujia, palkittujen yritysten edustajia sekä Viron Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Anne Sulling seurueineen.
  • Median akkreditoituminen ja mediamateriaalit

Jorma Turunen, Teknologiateollisuus: Rohkeasti tuulia päin maailmalle

– Ukrainan tilanne on aiheuttanut maailmalle uusia ennennäkemättömiä poliittisia haasteita. Ruplan heikentymisestä jo jonkin aikaa kärsinyt Venäjä näyttää ampuvan omaan jalkaansa vastapakotteillaan. Ne johtavat pahimmillaan merkittävän vanhan kauppakumppanimme eristymiseen Euroopasta. Suomen talous uhkaa supistua kolmatta vuotta peräkkäin teollisuuden rakenneongelman ja julkisen sektorin paisumisen seurauksena. Teollisuuden uudistuminen on ainoa tie Isänmaamme kasvuun. Teknologiateollisuus ry:n yrittäjävaliokunta julkaisi vuosille 2014–2015 Yrittäjyysohjelman. Ohjelma on kannanotto Suomen teollisuuden toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn parantamiseksi PK-yrittäjän näkökulmasta. Toisin kuin perinteisessä edunvalvonnassa, Yrittäjyysohjelmassa on merkittävä rooli yritysten omalla tekemisellä, sanoo Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen Alihankinta-kolumnissaan.

Lue Jorma Turusen koko kolumni ”Rohkeasti tuulia päin maailmalle!”

Aiemmin julkaistut Alihankinta-kolumit:

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN:

HAASTATTELUPYYNNÖT:

• Haastattelupyynnöt voi jättää akkreditoitumislomakkeella tai sähköpostitse: tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi tai meri.mattila(a)tampereenmessut.fi.

LEHDISTÖHUONE JA MEDIAPALVELUT:

• Lehdistöhuone palvelee messujen aukioloaikojen mukaisesti pääaulassa (1. krs).
  • Lisätietoa median VIP-pysäköinnistä ja muista mediapalveluista: www.alihankinta.fi (Medialle).

MEDIAMATERIAALIT:

• Mediasivuilta löytyvät Alihankinnan lehdistötiedotteet, näytteilleasettajien lehdistötiedotteet ja uutuustuotteet, logot, kuvat ja videot sekä muut mediamateriaalit.

OHJELMA:

MESSUINFO:

• Seuraa Alihankintaa Twitterissä @Alihankinta ja osallistu keskusteluun #Alihankinta

Vuodesta 1988 lähtien järjestetty Alihankinta toteutetaan 26. kerran. Tampereen Messut Oy järjestää messut pääyhteistyökumppaneidensa Teknologiateollisuus ry:n, Kumiteollisuus ry:n, Muoviteollisuus ry:n ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n kanssa. Teemayhteistyökumppanina on FIMECC Oy. Alihankinta esittelee koko Suomen teollisuuden ja sen kärkiyritykset. Uusia innovaatioita nähdään vuosittain yli 2000. Esillä on kattavasti alihankintateollisuuden tuotteet, palvelut ja ratkaisut metalli-, elektroniikka-, muovi- ja kumiteollisuuden, teollisuuden ICT-ratkaisujen sekä näiden alojen suunnittelun ja konsultoinnin osalta.

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi, @Alihankinta

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi