Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Studerande ska spara sina lönekvitton

Fpa

Studerande ska spara sina lönekvitton

Julkaistu: 08.09.2016 klo 13:21
Julkaisija: Fpa

Studerandes egna inkomster inverkar på studiestödet. För den som inleder studierna den här hösten länar det sig att spara lönekvittona från hela året fram till studiestarten. Kvittona kan behövas i februari 2018, då FPA kontrollerar inkomsterna för dem som fått studiestöd år 2016.

Vid inkomstkontrollen jämförs varje studerandes inkomster för hela året med årsinkomstgränsen för hela året. Inkomstgränsen beror på för hur många månader under året den studerande lyfter studiestöd.

En ny studerande som inleder studierna i september och lyfter studiestöd för 4 månader i år, kan tjäna 18 400 euro i året utan att inkomsterna inverkar på studiestödsbeloppet. Om årsinkomstgränsen överskrids kan den studerande lämna en redogörelse till FPA, som visar att inkomsterna har tjänats innan studierna började. Även om inkomstgränsen överskrids kan den studerande lyfta stödet för 4 månader från och med september, om hans eller hennes bruttoinkomster för resten av året är högst 2 640 euro.

Inkomstgränsen stiger om den studerande inte utnyttjar alla av höstens studiestödsmånader. Det finns en räknare på FPA:s webbplats, som den som inleder studier kan använda för att uppskatta slutresultatet av inkomstkontrollen.

Avgörande när inkomsterna betalas ut

Vid inkomstkontrollen beaktas alla skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster utom studiestödet. Inkomsterna hänförs till studietiden och annan tid utgående från betalningsdagen. Om t.ex. semesterpenning betalas i september räknas den som inkomst under studietiden, även om arbetet har utförts före studierna.

Vid inkomstkontrollen beräknas studietiden börja från den månad, från vilken studiestöd kan beviljas för studierna i fråga. Om studierna t.ex. börjar 1.9, men den studerande lyfter studiestöd först i november, omfattas han eller hon av inkomstkontrollen från och med september.

Det lönar sig för studiestödstagare att kontrollera sina inkomster och stödmånader senast på våren, när alla inkomster från föregående år är kända. Om inkomsterna överskrider årsinkomstgränsen kan den studerande återbetala det överskjutande studiestödet före utgången av maj 2017 och på det sättet undvika att det studiestöd som betalats med för stort belopp återkrävs förhöjt med 15 procent.

Det lönar sig för nya studerande att spara intyg över inkomster som tjänats före den månad studierna inleds. Betalningsdagen för inkomsterna och beloppet ska framgå av intygen. I februari 2018 skickar FPA återbetalningsförslag till studiestödstagare med årsinkomster som överskrider årsinkomstgränsen. De studerande ska då redogöra för FPA för hur inkomsterna har fördelats på studietid och annan tid år 2016.

Exempel på inkomstkontroll gällande en ny studerande

Matti Meikäläinen arbetar från januari till augusti och tjänar 3 000 euro/månad (totalt 24 000 euro). I början av september börjar han studera vid en högskola och lyfter studiestöd från september till december (4 mån.). Matti klarar sig undan återkrav av studiestödet, då han ser till att vid sidan av studiestödet i september–december tjäna högst 2 640 euro.

Närmare information för kunderna:

På nätet: http://www.kela.fi/web/sv/studiestod-egna-inkomster

Per telefon: FPA:s servicenummer för studerande tfn 020 692 229, mån–fre kl. 8–16

Studiestödets Facebook-sida www.facebook.com/opintotuki (på finska)

Närmare information för medierna:
FPA, Resultatenheten för förmånstjänster, studiestödsgruppen

ansvarig planerare Ilpo Lahtinen, tfn 020 634 3254

fornamn.efternamn@fpa.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta