Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Sotainvalidien Veljesliitto ja Rintamaveteraaniliitto: ”Huhut kuolemasta ovat ennen aikaisia”

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Julkaistu: 09.06.2016 klo 11:33
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Mark Twainia mukaillen Sotainvalidien Veljesliitto ja Rintamaveteraaniliitto haluavat tarkentaa Helsingin Sanomissa 9.6. ollutta artikkelia ”Kaksi veteraanijärjestöä aikoo lopettaa työnsä”.

- Sotainvalidien Veljesliitto jatkaa aktiivista työtään sotainvalidien sekä heidän leskiensä ja puolisoidensa huoltojärjestönä ainakin kymmenen vuotta vastaamassa jäsenistönsä tarpeisiin. Työtä riittää, sillä sotainvalideja on kesällä 2016 elossa noin 3 000, puolisoita ja leskiä noin 9 000. Toimintaa kentällä ja liitossa kuitenkin sopeutetaan jäsenmäärän vähetessä, Veljesliiton pääsihteeri Markku Honkasalo kertoo.

Rintamaveteraaniliitossa on vahvistettu periaate, että liitto jatkaa toimintaansa niin kauan kuin jäsenet sitä tarvitsevat. Kun tunnuksen omaavien veteraanijäsenten määrä on vielä runsaat 3 000, ja kun liittoon kuuluu edelleen myös arviolta pari tuhatta veteraanin puolisoa ja leskeä, työtä ja tehtävää riittää vielä.

- Kaikki loppuu luonnollisesti aikanaan, mutta nyt ei ole mitään varmaa lopettamisen vuotta edes näköpiirissä, Rintamaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Tero Tuomisto sanoo.

Sotainvalidien perinteen siirtymisestä tuleville polville huolehtii vapaaehtoistyöhön perustuva Sotainvalidien Perinnejärjestö, joka on myös sotiemme veteraanien yhteisen Tammenlehvän Perinneliiton jäsen. Sotainvalidien perinne poikkeaa muista veteraaneista.  He ovat invalideja ja heidän järjestönsä on myös vammaisjärjestö, joka on ollut luomassa suomalaista invalidihoitoa mm. kehittämällä kuntoutusta ja perustamalla laitoksia sotainvalidien hoitoon.

Rintamaveteraaniliitto on viime vuosina alkanut vähitellen valmistautua myös tulevaan perinneaikakauteen ja tekee siinä mielellään yhteistyötä Tammenlehvän perinneliiton ja sen jäsenjärjestöjen kanssa.

Molemmat liitot käyttävät varallisuutensa jäsentensä eläessä heidän hyväkseen.

Markku Honkasalo, pääsihteeri, Sotainvalidien Veljesliitto, p. 0500 226 786
Tero Tuomisto, toiminnanjohtaja, Rintamaveteraaniliitto, p. 050 594 1655