Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Laula kanssain -suurtapahtuma Joensuussa valmis yleisölle

Eläkeliitto ry

Laula kanssain -suurtapahtuma Joensuussa valmis yleisölle

Julkaistu: 01.08.2016 klo 10:00
Julkaisija: Eläkeliitto ry

Euroviisuista tutut Udmurtian "Buranovon mummot” panevat parastaan Laula kanssain -suurtapahtumassa 6.8. klo 11. Laulurinteellä. He esiintyvät myös 5.8. Joensuun Areenassa yhdessä Motoran, Suomen parhaimmistoon kuuluvan kansantanssiyhtyneen kanssa. Laula kanssain -suurtapahtuma on Eläkeliiton Pohjois-Karjalan piirin ja lukuisten yhteistyötahojen voimannäytös.

Entisten Nuorten sävellahjojen ja Lauantain toivottujen rakkaat laulut soivat 6.8. suurkuoropääjuhlassa.

Suomen ensimmäinen tangokuningas Kauko Simonen saa tassijalkoihin vipinää 5.8. Areenan juhlatansseissa. Seniori-ikäisten karaoken parhaimmistoa edustavat laulajamestarit Sani Pääkkönen, Mervi Niinijärvi, Juha Hötti ja Raimo Kylmä. Tämän ja paljon muuta tarjoaa Laula kanssain -suurtapahtuma Joensuussa. katso www.laulakanssain.fi.

Yhteisöllisyys synnyttää talkoohengen

Torstaina 4.8. kaikki on valmista ottamaan laulajat ja laulun ystävät Joensuuhun. Noin kaksi ja puolisataa laulujuhlien pohjoiskarjalalaista jo varttunutta toimijaa, oli kokoontunut laulujuhlien talkoopäivään Joensuun Areenalle muutama päivää ennen 1.8. tiedostustilaisuutta. ”Viimeinen voitelu” -hengessä 19 työryhmän jäsenet kävivät läpi kaikki mahdollinen yleisön hyväksi.

Festivaalin järjestämisessä on tuhat pientä ja lukuisa määrä suuria asioita, jotka pitää saada kohdalleen. Piirin puheenjohtaja Irma Nuutinen ja tuottaja Markku Sivonen kannustivat joukkoja viimeiseen ponnistukseen ennen avajaistapahtumaa 4.8. klo 14.00 Joensuun torilla.

Kysyttäessä miksi olette mukana talkoissa, ravintolaryhmän vastaava Pirjo Salmelainen sanoi, että "osallistuminen on kivaa ja ikäihminenkin kokee itsensä tarpeelliseksi." Näkemykseen yhtyi myös Rauni Eronen, toinen ravintolavastaava. Hän korosti, että "laulujuhlilla toteutuu myös karjalainen vieraanvaraisuus."

Myynti- ja inforyhmän vetäjän Jorma Hämäläisen mielestä yhdessä tekeminen motivoi. ”Kun pyytää muita auttamaan, he suostuvat. Näin olen saanut hyvän porukan työryhmääni”, hän jatkoi.

Talkoohenki toteutuu myös kuorotoiminnassa. Pohjois-Karjalan lukuisiin laulujuhlakuoron harjoituksiin on osallistunut yli 200 laulajaa.Festivaali syntyy hyvällä yhteistyöllä  musiikkialan- ja eri yhteistyötahojen kanssa.

Suurkuoroon voi vieläkin ilmoittautua, mikäli on harjoitellut ohjelman. Kuorojen harjoituksia on ollut ympäri maata, ja ne huipentuvat kuoroharjoitukseen 5.8. klo 16.00 ja 6.8. klo 9.00 Mukaan pääsevät myös yksittäiset laulajat.

4.8. torstaina ja 5.8. perjantaina Joensuun torilla ja laulupuistossa soivat kuoro-, marssi- ja maakuntien laulut. Joensuun ev.lut. kirkossa lauletaan rakkaimmat toivevirret ja kuullaan Karjalaisen kansan messu.

5.8. perjantaina Kuplettiklubilla Pakkahuoneella esiintyvät nykyiset  Esa Pakarisen ja Jaakko Tepon huumoriperinteen jatkajat. Juontaja on näyttelijä Arto Heikkilä.

Tietoa löytyy netistä: www.laulakanssain.fi.

Pääsyliput, rannekkeet, ruokailut, majoitukset, retket ja tuotteet  myy VisitKarelia Sales Oy, www.visitkarelia.fi, puh. 0207 434 660, sales@visitkarelia.fi.

Tapahtuma-aikana lippumyynti toimii Torin infoteltassa ja Areenalta ja Laulurinteeltä ns. portilta ja ovilta.

Tapahtuman pääjärjestäjä on Eläkeliiton Pohjois-Karjalan piiri yhdessä Eläkeliitto ry:n ja lukuisten yhteistyötahojen kanssa.

Lisätietoja: Seppo Mustonen, järjestösihteeri, Eläkeliitto, puh. 040 7257 037, (09) 7257 1187

Eläkeliitto on Suomen suurin eläkeläisjärjestö. Järjestö valvoo ikäihmisten etuja sekä tarjoaa palveluja ja yhdessäolon mahdollisuuksia. Eläkeliitossa toimii lähes 130 000 jäsentä, 20 piiriä ja 403 paikallisyhdistystä.