Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Kuntien sähkönkulutus vuonna 2013: Tornio nousi kolmanneksi Helsingin ja Lappeenrannan jälkeen

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 11.06.2014 klo 08:52
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus ry:n (ET) kokoama tuore kuntien sähkönkulutustilasto osoittaa, että vuonna 2013 ei sijoituksissa tapahtunut kovin merkittäviä muutoksia. Huomattavin muutos kärkikymmenikön joukossa on Tornion nousu sijalta 7 sijalle 3, mikä johtuu Outokummun Tornion terästehtaan kasvaneesta sähköntarpeesta.

Tilaston selvä ykkönen 4559 gigawattitunnin kulutuksellaan on tuttuun tapaan Helsinki, jonka kulutus väheni 1,3 prosenttia vuodesta 2012. Helsingin jälkeen kärkikymmenikön miehittävät Lappeenrannan johdolla energiavaltaiset teollisuuspaikkakunnat lukuun ottamatta Espoota, joka on yhdeksäntenä.

Sottunga kulutti yhden gigawattitunnin

Viime vuoden pienin sähkönkuluttajakunta oli edellisvuoden tapaan Sottunga. Sottungalaiset kuluttivat yhden gigawattitunnin eli miljoona kilowattituntia sähköä. Se tuli pelkästään asumisesta ja maataloudesta. Sottungan edellä olivat Kökar, Kumlinge ja Brändö.

Tilastoon on laskettu kuntien alueella tapahtunut asumisen ja maatalouden, teollisuuden sekä palvelujen ja rakentamisen sähkönkulutus vuonna 2013. Energiateollisuus ry julkisti kaikkien kuntien sähkönkulutukset nyt seitsemännen kerran, ensimmäinen nykymuotoisena julkistettu tilasto kuntien sähkönkulutuksesta koskee vuotta 2007.

Linkki: kuntien sähkönkulutustilasto 2013. ET:n sivuilta löytyy myös maakunnittainen sähkönkulutustilasto.

Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Jukka Kortelainen, puh. 050 5841611