Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Hoitotyön johdolla suora vaikutus potilaaseen

Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry

Hoitotyön johdolla suora vaikutus potilaaseen

Julkaistu: 20.09.2016 klo 12:42
Julkaisija: Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry

Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry on erittäin huolissaan hoitotyön johtamisen asemasta sote-uudistuksen myötä tapahtuvissa organisaatiouudistuksissa.

–Näyttää siltä, että organisaatiomuutoksissa ei huomioida suurimman työntekijäryhmän, koulutetun hoitohenkilöstön johtamista, puheenjohtaja Helena Vertanen sanoo.

Järjestön huoli on hoitotyön johtamisesta ja edelleen sairaanhoitajien jaksamisesta ja työhyvinvoinnista.  Sekä näyttöön että tutkimustietoon perustuen tiedetään, että hyvä hoitotyön johtaminen vaikuttaa suoraan hoitajien osaamiseen ja työhyvinvointiin. Tämä koituu potilaiden hyväksi. Hyvin johdettu hoitotyö näkyy inhimillisenä ja hyvänä hoitona. Erityisesti se näkyy hoidon laatuna.

Jokaisen sairaanhoitajan tavoitteena on tehdä parhaansa ja hoitaa potilaat hyvin niissä olosuhteissa, joissa kulloinkin työskentelee. Työn kuormittavuuden on kuitenkin havaittu olevan yhteydessä hoitotuloksiin.

Terveydenhuollon toimintamalleja tulisikin kehittää sujuvammiksi ja potilaslähtöisemmiksi.

–Usein potilaslähtöisempi toimintamalli on myös hoitajalähtöinen, toteaa Akavan sairaanhoitajat ja Tajan hallituksen jäsen, sh, TtM Piritta Hiltunen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon työpaikoilla tarvitaan monialaista yhteistyötä, osaamisen ja tutkimustiedon hyödyntämistä, määrätietoista ja osaavaa muutosjohtamista. On erittäin tärkeää, että sosiaali- ja terveydenhuollon kaikilla tasoilla on alan huippuammattilaisia, hoitotyön johtajia. He tuntevat koko hoitotyön kentän, hoitohenkilöstön koulutustarpeet ja tehtävät parhaiten.

Työskentelyolosuhteisiin on kiinnitettävä huomiota. Viimeksi tänään, on Helsingin Sanomissa julkaistu sairaanhoitajan mielipidekirjoitus, joka käsittelee hoitajan ristiriitaisia tunteita kiireen keskellä, kun aikaa ja resursseja tehdä työtä niin hyvin kuin hän haluaisi, ei kerta kaikkiaan ole.

–Tulevaisuudessa, asiakkaiden valinnanvapauden lisääntyessä kilpailu sote-alalla lisääntyy. Silloin syntyy kilpailua osaavasta, ammattitaitoisesta ja korkeasti koulutetusta hoitohenkilöstöstä ja ne työpaikat, joissa työsuhteen ehdot ja työskentelyolosuhteet ovat kunnossa, tulevat menestymään parhaiten. Juuri nyt on oikea aika laittaa olosuhteet kuntoon ja käyttää siihen johtamisen ammattilaisia, puheenjohtaja Helena Vertanen painottaa.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Helena Vertanen 050 309 13 49

Akavan sairaanhoitajat ja Taja on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon alalla johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivien ja alaa opiskelevien etujärjestö. Järjestö kuuluu palkansaajakeskusjärjestö Akavaan.