Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Hallitus pitää koulutusta Suomen riippakivenä

Hallitus pitää koulutusta Suomen riippakivenä

Julkaistu: 29.05.2015 klo 06:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kannanotto. Vapaa julkaistavaksi heti.

Sipilän hallitus päätti eilen säästää koulutuksesta jopa 600 miljoonaa. Suurin osa säästöpotista kertyy toisen asteen koulutusjärjestelmän uudistamisesta. Tavoitteena on lisäksi jäädyttää yliopistojen indeksit, leikata opintotukia ja ottaa lukukausimaksut käyttöön.

-  Hallituspuolueet vannoivat koulutuksen nimeen vaalien alla, mutta nämä #Koulutuslupaukset rikottiin ennätysnopeasti. Rajut leikkaukset ihmetyttävät. Miksi kasvua ja innovaatioita toivova hallitus leikkaa osaamisesta?, kysyy Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Suureksi edistysaskeleeksi hallitusohjelman koulutuspoliittisista linjoista nostettiin kolmas lukukausi. Opintojen joustavoittaminen on hyvä asia monen korkeakoulun opiskelijalle, mutta on muistettava, että myös opiskelijalla on oikeus lomaan. Odotukset kolmannen lukukauden hyödyistä ovat ristiriidassa opintotukilinjausten kanssa. Kokoaikainen opiskelu vaatii riittävän toimeentulon.

- Kesäkausia ei voida kuitata pelkillä verkko-opinnoilla tai tenteillä. Jos Suomi halutaan todella saada kuntoon tulee maailman osaavimman kansan ja innovatiivisien tuotteiden edellyttämä laadukas koulutuspohja turvata ja saada meille hyvinvoiva sukupolvi. On myös ihmeteltävä, missä kohdassa lukuvuotta yliopiston henkilökunnan on tarkoitus toteuttaa innovatiivista tutkimusta?, varapuheenjohtaja Maria Rytkönen ihmettelee.

Hallitusohjelman ratkaisut tuntuvat epäloogisilta. Kun koulutus muuttuu maksulliseksi, valikoituvat ihmiset opintoihin varallisuuden, eivätkä osaamisen perusteella. Opintotuen leikkaamisen ja lainapainotteisuuden kasvattaminen tukee lähinnä varakkaimmista perheistä tulevia opiskelijoita. Kunnille annetaan entistä enemmän vastuuta päättää kasvatusta ja sivistystä tukevien toimien kuten kirjastojen ja nuorisotyön kohtalosta, joka voi tarkoittaa suurempaa alueellista segregaatiota sekä eriarvoistumista. Rakentaako hallitus tässä oikeastaan tietoisesti luokkayhteiskuntaa?

Lisätietoa:

Hanna Huumonen