Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Food & Fun tuo jälleen Turussa hauskuutta kouluruokailuun

Arkea

Food & Fun tuo jälleen Turussa hauskuutta kouluruokailuun

Julkaistu: 30.09.2015 klo 15:26
Julkaisija: Arkea

Hyvän ruoan festivaali Food & Fun käynnistyi tänään Turussa. Arkea tuo jälleen festivaalin koululaisten ja päiväkotilasten ulottuville. Kouluissa on tarjolla menu, johon pyydettiin ehdotuksia suoraan oppilailta. Lautaselle päätyikin koululaisten suosikkiruokia: salaattibaari, broileritortilla sekä fish and chips.

– Kuulemme oppilaita toki läpi lukuvuoden eri tavoin ja haluamme osallistaa heitä ruokalistojen suunnitteluun mahdollisimman paljon mm. helpon palautekanavamme kautta. Nyt pyysimme ruokaehdotuksia festivaalipäiville suoraan oppilailta, kertoo Arkean ruokapalvelun palvelujohtaja Paula Juvonen.

Juvosen mukaan kestosuosikkeja kouluruokailussa ovat suomalaisissa kodeissa valmistettavat perinteiset arkiruoat kuten jauhelihakastike ja makaronilaatikko. Viime aikoina suosiotaan ovat nostaneet myös kansainvälisemmät maut. Myös salaattien suosio on kasvanut. Salaatteja on tänä syksynä yläkoulujen ja lukioiden lisäksi myös Turun alakouluissa alettu tarjoilla komponentteina, niin että oppilaat voivat koosta itse haluamansa yhdistelmä

Huippukokit tutustuivat kouluruokaan

Food & Fun -festivaali tuo yhdeksääntoista turkulaiseen ravintolaan ja cocktail-baariin kansainvälisiä keittiö- ja baarimestareita luomaan oman menunsa saariston lähiraaka-aineista. Ensimmäisenä festivaalipäivänä keittiömestarit tutustuivat suomalaiseen kouluruokailuun Cygnaeuksen koulussa Turussa.

Suomalaisen kouluruoan lisäksi keittiömestarit pääsivät ihailemaan ruokasalin uutta ilmettä, joka on toteutettu osana Food & Fun-festivaalia. Sisustussuunnitelman teki Sisustuksen G., jonka koulu, Turun Kiinteistöliikelaitos sekä Arkea toteuttivat yhteistyössä.

Puurobaarista virtaa päivään

Osassa Turun kouluja on Food & Fun -festivaalin ajan kokeilussa maksuton puurobaari, josta oppilaat voivat nauttia puuron lisäksi monipuolisia lisukkeita ennen koulupäivän alkua.

– Oppilaat ovat löytäneet puurobaarit jo ensimmäisenä päivänä ilahduttavan hyvin ja tarjonnasta on tullut kehuja. Uskon, että kunnon aamupalan syöneet lapset myös jaksavat koulussa paremmin. Joissakin kouluissa puurobaari voidaan ottaa käyttöön pysyvämminkin, tosin maksullisena, jos rehtori näin toivoo, kertoo Juvonen.

Arkean ruokapalvelu, palvelujohtaja Paula Juvonen, puh. 044 907 5900

Arkea Oy tuottaa osana Turku-konsernia ruoka-, siivous-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluja Lounais-Suomen suurimpana alan yrityksenä ja työnantajana. Olemme 1100 työntekijän voimin läsnä asiakkaamme arjessa. Toimimme yli 300 rakennuksessa, 500 000 neliössä, 3 miljoonassa tilakuutiossa ja valmistamme päivittäin 45 000 ateriaa. Kannamme vastuun asiakkaistamme ja ympäristöstä sekä tiedostamme eettisen ja yhteiskunnallisen vastuumme.