Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Koponen jättää tehtävänsä

Turun Osuuskauppa

Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Koponen jättää tehtävänsä

Julkaistu: 09.12.2013 klo 13:00
Julkaisija: Turun Osuuskauppa

Turun Osuuskauppa ja toimitusjohtaja Harri Koponen ovat sopineet, että Koponen jättää tehtävänsä 10.12.2013 alkaen. Koponen on ollut Turun Osuuskaupan toimitusjohtajana vuodesta 2003. Toimitusjohtajan tehtävää hoitaa toistaiseksi toimitusjohtajan varamies, TOK:n talousjohtaja Niko Toivanen.

- Turun Osuuskaupan toimitusjohtajana ollessani olen saanut olla mukana kehittämässä TOK:n toimintaa ja palveluverkostoa. Asiakasomistajille palautettavan Bonuksen määrä on kasvanut vuoden 2002 noin kahdeksan miljoonan euron tasosta noin 25 miljoonaan euroon vuonna 2012. Asiakasomistajia palvelevien TOK:n toimipaikkojen määrä on kaksinkertaistunut, noin 50 toimipaikasta nykyiseen 120 toimipaikkaan. TOK:n liiketoiminnan tulos ei kuitenkaan viime ja kuluvana vuonna ole ollut riittävällä tasolla, mistä toimitusjohtajana kannan vastuun. Erityisen iloinen olen siitä, että toimitusjohtajakaudellani TOK on pystynyt luomaan Varsinais-Suomeen yli 1000 uutta palvelualan työpaikkaa.

- Olen tehnyt 25 vuoden työuran S-ryhmässä ja toiminut siitä yli 10 vuoden ajan Turun Osuuskaupan toimitusjohtajana. Nyt on sopiva hetki vetää vähän henkeä ja miettiä seuraavia haasteita, jatkaa Harri Koponen.

- TOK:n toimintaa on toimitusjohtaja Koposen kaudella kehitetty vahvasti asiakasomistajien eduksi. Turun Osuuskaupan asiakasomistajille palautetut Bonukset olivat 25 miljoonaa euroa viime vuonna, toteaa Turun Osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Timo Hollmén.

- Turun Osuuskaupan tuottamia palveluita tulee edelleenkin tehostaa ja samalla parantaa asiakasomistajien etuja. Erityisesti epävarman taloudellisen yleistilanteen aikana tämä vaatii jatkuvaa seurantaa ja nopeaa reagointikykyä. TOK:n johtaminen tulevina vuosina edellyttää ennakkoluulottomia, tarkoin harkittuja strategisia valintoja sekä uudenlaista johtamista, sanoo Hollmén.

Hollménin mukaan uuden toimitusjohtajan haku käynnistetään välittömästi.

Turun Osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Timo Hollmén, puh. 0400 525 733
Toimitusjohtaja Harri Koponen, puh. 050 388 4030

TOK on yli 130 000 varsinaissuomalaisen talouden omistama osuuskauppa. Turun Osuuskauppa toimii päivittäis- ja erikoistavarakaupassa, liikennemyymälä-, matkailu- ja ravitsemis- sekä tavaratalokaupassa 21 kunnan alueella Varsinais-Suomessa. Sen tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajatalouksille.