Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Suomen Lähikauppa mukana pilotoimassa uudenlaista tapaa antaa ruoka-apua Vantaalla

Suomen Lähikauppa Oy

Julkaistu: 16.12.2014 klo 09:51
Julkaisija: Suomen Lähikauppa Oy

Seitsemässä Suomen Lähikaupan myymälässä on joulukuun alusta lähtien pilotoitu myynnistä poistetun ruoan keräämistä osana Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän koordinoimaa Yhteinen pöytä -ruoka-apuprojektia. Suomessa ainutlaatuisessa projektissa luodaan malli hävikkiruoan logistiikan hoitamiseksi ja kansalaistoiminnan kehittämiseksi ruoka-avun kautta.

Joulukuun alusta lähtien Mellunmäen, Länsimäen ja Pähkinärinteen Siwat sekä Kartanonkosken, Askiston, Puistolan ja Töyrynummen Valintatalot ovat luovuttaneet myynnistä yli jääneitä tuotteita Yhteinen pöytä -ruoka-apuprojektiin.

Projektin tavoitteena on luoda toimiva yhteistyöverkosto järjestöjen, kauppojen, seurakuntien ja muiden sidosryhmien välillä ja kehittää hävikkiruoan logistiikkaa. Lisäksi projektissa vahvistetaan ihmisten osallisuutta kansalaistoiminnan, vapaaehtoistyön ja työllistämisen avulla.

– Ensimmäiset ruoanhakukierrokset Siwoista ja Valintataloista ovat sujuneet hyvin. Ruoka-avun keräämisen lisäksi Yhteinen pöytä -projektissa pilotoidaan parhaillaan kylmäauton käyttöä sekä koulujen lämpimän tähdelounaan jakelua, projektin koordinaattori Hanna Kuisma Vantaan kuntalaispalveluista kertoo.

Kokeilu Lähikaupan myymälöissä kestää maaliskuun loppuun, minkä jälkeen päätetään jatkosta ja mahdollisesta ruoka-avun laajentamisesta. Projektia edistävät Vantaan kaupungin kuntalaispalvelut yhdessä Vantaan seurakuntayhtymän ja Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Esikuvina vastaavasta toiminnasta muualla Euroopassa on käytetty Berliner Tafel -konseptia sekä Kööpenhaminan ruokapankkia.

Viidesosa Lähikaupan myymälöistä antaa ruoka-apua

Suomen Lähikauppa suhtautuu myönteisesti myynnistä poistettujen tuotteiden lahjoittamiseen ruoka-avuksi, eli tuotteita voidaan lahjoittaa Eviran ohjeiden mukaan esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöille, seurakunnille tai muille ruoka-apua antaville rekisteröityneille yhdistyksille. Luovuttamista varten tehdään aina kirjallinen sopimus, jossa sitoudutaan puolin ja toisin säännöllisiin noutoaikoihin.

– Pienemmistä lähikaupoistamme poistoon menee luonnollisesti varsin vähäinen määrä ruokaa, mutta tuoreen selvityksemme mukaan noin 20 prosenttia myymälöistämme luovuttaa tällä hetkellä tuotteita ruoka-apuun, Suomen Lähikaupan ylläpitopäällikkö Sanna Pernu kertoo.

Lisäksi Suomen Lähikaupalla on ollut vuoden ajan käytössä automaattinen tilaaminen (TTA), jonka avulla tilaaminen on tarkentunut ja ruokahävikkiä saatu pienennettyä.

Lisätiedot:
Suomen Lähikaupan ylläpitopäällikkö Sanna Pernu, p. 020 700 3194.
Suomen Lähikaupan mediapalvelu, p. 020 700 3115.
Yhteinen pöytä -projektikoordinaattori Hanna Kuisma, p. 050 318 0983.

Suomen Lähikaupalla on kaksi valtakunnallista kauppaketjua: Siwa ja Valintatalo. Kauppoja on lähes 700, henkilöstöä noin 4600 ja asiakkaina lähes kaikki suomalaiset. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2013 noin miljardi euroa.