Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Suomen Lähikaupan Ralf Holmlund:

Suomen Lähikauppa Oy

Suomen Lähikaupan Ralf Holmlund:

Julkaistu: 26.03.2015 klo 15:58
Julkaisija: Suomen Lähikauppa Oy

Suomen Lähikaupan toimitusjohtaja Ralf Holmlund kommentoi Keskon pääjohtaja Mikko Helanderin Keskisuomalaisessa (26.3.) esittämää näkemystä Alkon sijaintipolitiikasta seuraavasti:

- Kun tiedetään, että sijainti Alkon myymälän yhteydessä nostaa kyseisen pt-kaupan yksikön liikevaihtoa keskimäärin 15 prosenttia, on kysymys Alkon myymälöiden tasapuolisesta sijoittumisesta tärkeä kaikille kaupan toimijoille, Ralf Holmlund sanoo.

Alkon myymälöistä lähes 80% sijaitsee isoissa kauppakeskuksissa  -  tyypillisimmin K- tai S-ryhmän kauppojen yhteydessä. Lähikaupan Siwojen ja Valintatalojen yhteyteen on sijoittunut vain 1 % Alkon myymälöistä.

- Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kiinnittänyt huomiota siihen, että nykysijoittelu vahvistaa osaltaan kahden suurimman kaupan ryhmittymän etua pienempiin toimijoihin.  Onkin kiistatonta, että Alkon sijoittumispolitiikka on osaltaan vaikuttanut siihen, että pt-kauppa on hyvin keskittynyttä Suomessa. Reilun kilpailun kannalta onkin tärkeää, että jatkossa valintoja ohjaa muiden kriteerien ohella myös tasapuolisuus, Ralf Holmlund sanoo.