Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Pakkaaminen ja materiaalinkäsittely lähti kasvuun - investointeja odotetaan

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Pakkaaminen ja materiaalinkäsittely lähti kasvuun - investointeja odotetaan

Julkaistu: 22.09.2010 klo 22:41
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Alan tuottajavastuita ollaan kasvattamassa jätelain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Lain jo ollessa eduskunnassa tehdään nyt selvitystä uusien keräysvastuiden kustannusvaikutuksista. Nämä olisi toki tullut tehdä etukäteen.

Pakkausalan toimittajat raportoivat tarjouskyselyjen lisääntyneen edellisvuodesta huomattavasti ja itse
myynninkin kasvaneen 67 prosentissa syyskuun kyselyyn vastanneista yrityksistä. Kasvu on toistaiseksi
keskittynyt tuotantotarvikkeisiin ja -materiaaleihin. Seuraavaksi odotetaan konekaupan aktivoitumista.

Juuri koettu taantuma koetteli myös pakkaus- ja materiaalinkäsittelyalaa. Kone- ja laitekaupan edellyttämät investoinnit pysähtyivät, maksuhäiriöt yleistyivät, ja epätyypillisiä kauppatapoja koettiin myös tällä toimialalla.

Nyt raportoitu kasvu vaihtelee voimakkaasti yrityksittäin sen mukaan, minkälaisissa projekteissa ja asiakkuuksissa itse kukin on. Puolet yrityksistä ilmoittaa konekaupan laskeneen vielä tänäkin vuonna edelliseen verrattuna. Konekauppa on harvasyklistä, joten yksittäiset muutokset voivat olla varsin näkyviä
tilastoissa. Elintarviketeollisuuden kauppa on kehittynyt muuta pakkausalaa tasaisemmin.

Pakkausalan tiedetään kehittyvän koko ajan monimuotoisempaan suuntaan, ja siihen liittyvät
yhteiskunnalliset vastuut lisääntyvät tuntuvasti. Tämä vaikuttaa niin pakkausmateriaaleihin kuin
pakkausteknologiaan, joten pakkaustuotannon uudistaminen ja kehittäminen on jatkuvaa. Yleisten
talousnäkymien parannuttua rutkasti pakkauskysynnän nähdään ilman muuta lähtevän kasvuun.

tehdä etukäteen, sillä on yleisesti tiedossa, että keräysjärjestelmien kasvattamisella on aina taittopisteensä,
jonka jälkeen ne itse kuormittavat ympäristöä ja toimivat lainlaatijan tavoitteita vastaan. Hinnan maksaa
luonnollisesti kuluttaja.

Heikki Ojanperä